Del : SMS
Berlingske Business

Firmaer: Retorikken er gal

Danfoss
ARKIVFOTO 2007 Danfoss Foto:

Skattelisterne er ikke problemet. Det er omtalen af dem som den fulde sandhed, lyder det fra en række virksomheder, efter at Skat i går offentliggjorde virksomhedernes selskabsskat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er egentlig ikke noget i vejen med at offentliggøre selskabsskatten. Problemet opstår, hvis danskerne tror, at de udtrykker den fulde sandhed om virksomhedernes bidrag til samfundet.Det er selve omtalen af skattelisterne som en ny måde at finde hele sandheden om virksomhedernes bidrag til fællesskabet, som vækker stor bekymring i erhvervslivet. Dansk Industri (DI) kritiserede i går listerne for at vildlede og kaldte dem en »gabestok«, fordi de ikke viser virksomhedernes samlede skattebidrag. DIs egen opgørelse viser, at dansk erhvervsliv i alt bidrager med skatter for 450 mia. kroner til velfærdsstaten.

Sådan lyder det fra biotekvirksomheden Bavarian Nordic, som omsætter for godt én mia. kroner, men alligevel betaler nul kroner i selskabsskat. Og det er man stolt af. For årsagen er, at selskabet investerer godt 40 procent af sin omsætning og har et underskud på mere end 50 mio. kroner. Dermed er den fritaget for den så omtalte skat.

»Vi er faktisk stolte over at investere 400 mio. kroner i forskning med alle de arbejdspladser, det kaster af sig. Hver gang, vi ansætter en forsker, kommer der som regel en laborant med, ligesom vi samtidig investerer i apparatur,« siger direktør Anders Hedegaard.

Andre virksomheder som Danfoss mener heller ikke, at de har noget at skjule.

»Vi betaler jo skat i de lande, hvor vi har overskud. Derfor er det helt fint, at det bliver transparent her. Vi betaler det, som vi altid har gjort, og vi følger bare de regler, der er,« sagde finansdirektør Per Have i går til DR.

Frygt for mistænkeliggørelse

»Listerne fokuserer kun på virksomhedernes selskabsskat, men selskabsskatten udgør mindre end en tiendedel af erhvervslivets samlede bidrag til statskassen,« siger skattepolitisk chef Jacob Bræstrup.

Er det ikke bare jer, som må blive bedre til at kommunikere den historie?

»Vi forsøger at gøre opmærksom på, at alle undersøgelser viser, at virksomhederne betaler den skat, de skal, og at deres bidrag er meget mere end selskabsskat. Men lister som denne bidrager ikke til at gøre det budskab klarere,« siger han.

Ifølge en optælling fra Berlingske Research bidrager de syv selskaber, der i 2011 betalte mest i selskabsskat, med tilsammen mere end 15 mia. kroner. Det er mere end en tredjedel af den samlede danske indbetaling af selskabsskat på cirka 40 mia. kroner. Den liberale tænketank CEPOS har foretaget en tilsvarende optælling og bekræfter tallene.

»Rent faktisk viser opgørelsen, at det er de største selskaber, der bidrager allermest. Kun syv selskaber står nemlig for hele 38 pct. af selskabsskatten. De fleste nulskatteselskaber findes slet ikke blandt de multinationale selskaber, men derimod blandt de danske. Derfor har regeringens hetz mod multinationale også mere karakter af symbolpolitik end en reel tro på, at indsatserne vil bidrage med flere skattekroner,« siger erhvervsjuridisk seniorkonsulent Henriette Kinnunen fra CEPOS.

Spørger man Bavarian Nordic, er det omtalen, som er det helt store problem.

»Politikerne vil gerne have ram på de multinationale, men de er godt i gang med at ramme alle os virksomheder, som bruger millioner på forskning. Det kan de godt se, når vi taler med dem, men udadtil fortsætter de med at mistænkeliggøre os. Jeg tror, det handler om, at de vil beskatte os mere, og det er selvfølgelig også helt fint, men så kommer vi bare ikke til at ansætte flere og må overveje, om vi overhovedet skal forske i Danmark,« siger direktøren.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere