Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Firmabil med mængderabat

I foråret afsagde Ligningsrådet således en bindende forhåndsbesked, ifølge hvilken der

kun skal ske beskatning af den dyreste bil, hvis den pågældende person kan vælge mellem flere firmabiler.









Sagens

faktum

Den pågældende person var direktør for et pengeinstitut. Direktøren havde fri bil til rådighed.

Den fri bil var en Seat Alhambra Transporter med monteret trækkrog. Bilen var på gule plader og havde kun forsæder. Endvidere

ejede han personligt en Seat Leon - anskaffelsespris ca. kr. 240.000 i 2000.


Pengeinstituttets bilpark bestod af 8 (forskellige)

biler, som var anskaffet i perioden 1996-2001 til priser mellem kr. 120.000 - kr. 230.000. En enkelt bil - en BMW - var anskaffet

for ca. kr. 640.000.


BMW''''en blev alene anvendt af direktøren som repræsentationsvogn i pengeinstituttets tjeneste,

og BMW''''en blev efter arbejdstids ophør parkeret i pengeinstituttets garage. Denne bil blev således ikke anvendt privat.


De

øvrige biler, eksklusive direktørens og vicedirektørens, blev anvendt af pengeinstituttets øvrige medarbejdere

udelukkende i erhvervsmæssig øjemed. Bilerne var efter arbejdstids ophør parkeret på pengeinstituttets lukkede

parkeringsplads.


Direktøren ønskede at få Ligningsrådets godkendelse af, at han alene skulle beskattes

af den dyreste bil, han havde til rådighed, selvom han havde mulighed for at kunne vælge en af pengeinstituttets andre

biler (dog ikke BMW''''en) end Seat Alhambra Transporteren til eksempelvis at køre hjem i om aftenen. Ønsket var begrundet

i, at Seat Alhambra Transporteren ind imellem blev udlånt til pengeinstituttets erhvervsmæssige aktiviteter.


Seat

Alhambra Transporteren blev udlånt for eksempel til andre medarbejdere til transport af pengeinstituttets udstillingscampingvogn

til messer og lignende, transport af materiale til og fra afdelinger samt transport af materiale til makuleringscentral. Da direktør

AA ikke havde en fast arbejdstid, kunne bilen derfor være udlånt på det tidspunkt, hvor han ønskede at benytte

den til privat kørsel fra arbejdet.



Afgørelsen

Ligningsrådet lagde til grund, at udgangspunktet er,

at der skal ske frynsegodebeskatning af hver enkelt bil, der stilles til rådighed for den ansatte til privat brug. Der gives

med andre ord som udgangspunkt ikke nogen mængderabat.


Ligningsrådet lagde videre til grund, at udgangspunktet om

beskatning af samtlige biler, der stilles til rådighed, fraviges i nogle ganske særlige situationer. Udgangspunktet fraviges

for eksempel, hvis den ansatte i årets løb skifter bil én eller flere gange inden for samme kalendermåned, idet

den ansatte i disse situationer alene beskattes af den dyreste bil for den pågældende kalendermåned.


Udgangspunktet

fraviges også for faggrupper, der ofte skifter bil, for eksempel sælgere i et automobilforhandlerfirma. Baggrund herfor

er, at bilsælgere ofte har behov for fremvisning af biler til kunder i forbindelse med kørsel mellem hjem og arbejdsplads

samt at demobilerne løbende bortsælges.


På baggrund af praksis fandt Ligningsrådet, at direktøren

kunne vælge en ledig bil fra pengeinstituttets bilpark (ekskl. BMW''''en) med den konsekvens, at han alene skulle beskattes af

Seat Alhambra Transporteren, idet de øvrige biler alle var billigere. Det var dog en betingelse, at direktørens almindelige

firmabil var udlånt til brug for pengeinstituttets erhvervsmæssige formål, og at han kun havde mulighed for at bruge

én bil ad gangen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen