Del : SMS

Fire ud af ti over 30 år får ingen voksenuddannelse

pix-uddannelse
Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Det halter gevaldigt med voksen- og efteruddannelse for de 30-59-årige danskere. 40 procent af dem har de sidste 10 år overhovedet ikke deltaget i offentlig voksen- og efteruddannelse, viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), skriver Fagbladet 3F.

Undersøgelsen viser desuden, at ufaglærte, der ikke har uddannelse ud over folkeskolen, i gennemsnit blot har fået efteruddannelse i 7,3 uger de seneste 10 år.Det er stærkt ildevarslende, mener Morten Lassen, der er lektor og institutleder ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet.

- Ufaglærte bliver sejlet agterud, fordi der konkurreres mere og mere på kvalifikationer, og de risikerer at blive marginaliseret. Det er også meget bekymrende i forhold til samfundsøkonomien, hvor det går ud over den økonomiske konkurrencekraft, siger han til Fagbladet 3F og fortsætter:

- Vi har lavet en undersøgelse, der viser, at det er helt afgørende, om man kan se idéen i at efteruddanne sig - for eksempel større jobtryghed og bedre muligheder for jobskifte.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere