Del : SMS
Berlingske Business

Finanskrisen har øget uenighederne mellem revisorer og virksomheder

arbejde
Økonomien er stram i mange virksomheder, og det får dem til at give især ejendomme og goodwill en for høj værdi i regnskaberne. Hos Dronningborg Maskinfabrik har man dog ikke gjort sig skyldig i dette, og nu sker det heller ikke for produktionen i Danmark. Medarbejderne på maskinfabrikken havde nemlig sidste arbejdsdag 8. juli 2010, fordi produktionen blev flyttet til Italien. Foto:

Det sker stadig hyppigere, at virksomheder og revisorer er uenige om værdiansættelsen af aktiver. Det skyldes, at virksomhederne er bange for at få forringet deres finansieringsmuligheder, lyder en af forklaringerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke blot en ren formssag, når revisoren kommer på besøg hos en dansk virksomhed for at revidere regnskabet. Der ligger nemlig et vist konfliktpotentiale gemt, når man blandt andet skal beslutte, hvor meget man skal nedskrive værdien af virksomhedens aktiver. Og netop disse - konflikterne og uenighederne - er der blevet flere af siden finanskrisen. Det viser en ny rapport fra FSR - danske revisorer Det er dog sjældent, at uenigheden går i hårdknude. Undersøgelsen fra FSR viser imidlertid, at næsten en tredjedel af revisorerne mener, at virksomhederne ønsker at nedskrive deres aktiver for lidt i de indledende udkast, som de kommer med i forbindelse med udarbejdelsen af et regnskab.

Således viser undersøgelsen, at flere end 40 pct. af de adspurgte revisorer enten er »helt enige« eller »overvejende enige« i, at spørgsmålet om værdiansættelsen af en virksomheds aktiver oftere fører til uenighed med de respektive ledelser end før krisens indtog.

Kan påvirke lånemuligheder

Morten Speitzer, der er formand for FSR og derudover partner i revisionsfirmaet Deloitte, ser flere årsager til udviklingen. Den ene er det generelle forhold, at særligt små virksomheder måske ikke har så stort et fokus på løbende at overveje værdien af deres aktiver. Man fastlægger en given årlig afskrivning ved anskaffelsen, og så tænker man ikke nærmere over det, siger han.

»Den anden årsag, som også kan forklare stigningen siden finanskrisen, handler om virksomhedernes soliditet. For hvis man laver en nedskrivning på aktivernes værdi, vil deres soliditet automatisk falde. Det kan udløse en frygt for, at det bliver endnu sværere at få finansiering, end det allerede er i forvejen,« siger han.

Kim Köhler, der er leder af den regnskabsfaglige afdeling ved revisionskoncernen Ernst & Young, kan også genkende tendensen fra sit arbejde.

»Det er helt klart, at virksomhederne bliver mere og mere pressede, og at der derfor også er langt flere diskussioner om værdiansættelsen af forskellige aktiver. Mange virksomheder skal leve op til diverse krav til eksempelvis egenkapital og soliditet over for bankerne, og det er nok forklaringen på, at de i visse tilfælde har stærke følelser omkring det at nedskrive værdien på deres aktiver,« siger han.

Det er suverænt diskussioner om værdiansættelsen på ejendomme, der hyppigst opstår mellem virksomhedernes ledelse og revisorerne. Men også uenighed om værdien af goodwill og varelagre opstår ofte, viser undersøgelsen. Omvendt er det sjældent, at værdien på køretøjer og inventar giver anledning til den store konflikt.

Undersøgelsen giver ikke svar på, hvilke typer af virksomheder, der oftest er skeptiske over for at nedskrive deres værdier. Men det er sandsynligt, at det hovedsagelig er mindre virksomheder, fordi store virksomheder typisk har et bedre kapitalgrundlag og derfor har nemmere adgang til kapital. I Håndværksrådet, der organiserer små- og mellemstore virksomheder, kan man imidlertid sagtens genkende billedet af, at virksomhederne har meget ringe adgang til finansiering og derfor ikke er meget for at nedskrive deres aktivers værdi.

»Virksomhederne har det utrolig svært, og mange oplever virkelig et ekstremt pres. De har også ringe adgang til kapital - det viser Nationalbankens udlånsundersøgelser også - og meget tyder på, at bankerne åbenbart ikke er færdige med at stramme kreditpolitikken. Det skaber et miljø, der er ugunstigt,« siger cheføkonom Jacob Thiel.

Revisor får ret

»Men det er jo langtfra en tredjedel af alle regnskaber, der indeholder et forbehold fra revisors side omkring værdiansættelsen. Og sådan et skulle der jo være, hvis revisoren var uenig med regnskabets konklusion. Så jeg synes, det er et opsigtsvækkende antal gange, der er uenighed, men det er meget vigtigt at lægge mærke til, at det ofte ender med enighed alligevel,« siger Kim Köhler, leder af regnskabsfaglig afdeling hos Ernst & Young.Og selv hvis virksomhederne fik deres vilje og undlod at få nedskrevet deres aktivers værdi - fordi det umiddelbart kan virke besnærende - er det ikke sikkert, at det gør nogen forskel i sidste ende alligevel. Det siger Morten Speitzer, formand for FSR og partner i Deloitte.»For hvis parterne ikke når til enighed, skal virksomheden jo bare ned at sidde i banken med et regnskab, hvori der er et forbehold fra revisors side. Det er jo nok heller ikke ligefrem den bedste måde at få finansiering på i disse tider,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere