Del : SMS
Berlingske Business

Femern-tunnel skaber tusinder af job i Rødbyhavn

pix-femerntunnel-biz
Foto:

Den kommende tunnel under Femern Bælt skal produceres i Rødbyhavn. Det betyder masser af arbejdspladser, ny aktivitet og mulighed for opblomstring på det kriseramte Lolland.

Artiklen fortsætter under annoncen

Femern A/S offentliggør i dag, at det er Rødbyhavn på Lolland, der skal lægge jord til produktionen af den kommende faste forbindelse Femern Bælt mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland. Beslutningen offentliggøres på et pressemøde, hvor Femern A/S afleverer en teknisk indstilling af Rødbyhavn til Transportministeren og dermed Folketinget.

Femern bro eller vækst?

80 stk. 200 meter lange tunnelelementer med en samlet vægt på 75.000 ton skal udgøre grundstammen i den nye faste forbindelse, der har en pris på 13 milliarder kroner alene på produktionssiden. Projektet skal stå færdigt i 2020, og i løbet af produktionstiden betyder det et hav af nye arbejdspladser til Lolland, der er en region plaget af stor arbejdsløshed.

Konkret vil det betyde 50.000 årsværk fordelt på 25.000 direkte tilknyttede medarbejdere og 25.000 sekundært tilknyttede i løbet af en seks-årig produktionstid.

Et helt nyt Lolland

Nyheden om Rødbyhavn som produktionssted vækker stor glæde hos Lollands borgmester, socialdemokraten Stig Vestergaard.


Femern-drømme tættere på

"De mange tusinde arbejdspladser vil få en kolossal betydning for hele Lolland og Falster regionen. Dels håber vi, at mange af de lokale ledige kan få job, og dels kommer der mange nye job i forhold til servicering, som kan have betydning for vores lokale håndværkere, så det er en superdejlig meddelelse, der er kommet i dag," siger borgmester Stig Vestergaard.

Han ser beslutningen som en mulighed for opblomstring i regionen og et helt nyt Lolland.

pix-femernjob-biz


"Projektet vil både kunne tiltrække nye virksomheder og have en afsmittende virkning på bosætningen på Lolland og Falster. Rent turistmæssigt vil det også kunne få en betydning, og det hele kan være med til at få området op i omdrejninger igen. Efter finanskrisen gik det ned ad bakke - nu skal vi bare op igen, så det er en god nyhed, og jeg er sikker på, at vi har et helt nyt Lolland, når det hele står færdigt i 2020," siger borgmesteren.

Selve udførelsen af projektet kommer i udbud om et par år, og selv om ingen ved, hvor mange job, der kommer på danske hænder, viser al erfaring ifølge transportministeriet, at lokale entreprenører ikke kommer til at kede sig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere