Del : SMS
Berlingske Business

FC Midtjylland kan veksle mål til millioner

FCM - Manchester United
FC Midtjylland - Manchester United, Europa League, Arena Herning : FCMs Kristoffer Olsson mod Manchester Uniteds Michael Carrick Foto:

Sejren over Manchester United kan blive guld værd for FC Midtjylland. Både i rede penge og i brandværdi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Herning: Da FC Midtjyllands fodboldspillere torsdag aften kunne juble over at have slået det engelske storhold Manchester United, kunne klubbens regnedrenge samtidig glæde sig over, at excel-arkene kommer til at se pænere ud.

Det fortæller fodboldøkonom ved Deloitte Jesper Jørgensen. Med sejren er FC Midtjylland inden for rækkevidde af en ottendedelsfinale i Europa League med tilhørende præmieindtægter.

fcm

- Indtil nu har klubben fået omkring 30 millioner kroner ind i præmie- og tv-indtægter fra Europa League. Dertil kommer tilskuerindtægterne. Går holdet videre, så kommer der 750.000 euro oven i for en ottendedelsfinale og endnu mere i senere runder.

- Det fylder meget i sådan en økonomi. Både for Esbjerg og AaB var det kærkomne penge, der faldt på et tørt sted. Og det er det også for FC Midtjylland, siger Jesper Jørgensen.

Klubben omsatte i året, der sluttede med juni 2015, for 94,5 millioner kroner og måtte notere et voldsomt underskud på 64,7 millioner kroner. Britiske Matthew Benham skød dog penge i klubben, da han købte aktiemajoriteten.

Ud over de rede penge giver sejren omtale og ikke mindst øger den værdien af spillere som Pione Sisto og Paul Onuachu. Den værdi må FC Midtjylland dog vente på at kunne skrive i regnearkene.

FBL-ENG-PR-LIVERPOOL-SWANSEA

- De største profiler lægger til deres værdi på sådan en aften. Det er helt sikkert.

- Men regnskabsmæssigt må man ikke indtægtsføre den værdi. Værdien af en spiller kan først indregnes, når han bliver solgt. Ellers er værdien det, man har givet for ham. Det samme gælder for brandet, siger Jesper Jørgensen.

Både spillerværdier og brand er dog afgørende for værdien af en fodboldklub, og værdien kan måles på andet end rede penge.

- Brandet får værdi på det sportslige, hvor det bliver lettere at tiltrække gode spillere. Og det får værdi, når man skal gøre sig til over for sponsorerne. Men man kan ikke tage værdien på forskud, siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen.

/ritzau/

JCH

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere