Berlingske Business

Fagforening beskylder garantifond for smøl

Lønmodtagernes Garantifond har sovet i timen, når de lader personer, hvis arbejdsplads er gået konkurs, vente i ugevis på at få udbetalt løn, mener Business Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er udtryk for smøleri, når knap 21.000 danske lønmodtagere sidste år i gennemsnit måtte vente ni uger på at få løn fra Lønmodtagernes Garantifond (LG), efter deres arbejdsplads var gået konkurs. Det mener Business Danmark, der er en fagforening for blandt andet sælgere.

»Det er en stærkt uheldig situation for alle, der bliver ramt af en konkurs. LG har sovet i timen, når der er folk, som må vente så længe,« siger pressechef Michael Krag-Svendsen fra Business Danmark.

Han påpeger, at en del medarbejdere har kigget langt efter løn i et par måneder, inden virksomheden er gået konkurs:

»Så der er folk, der potentielt set kan gå i op til fem-seks måneder uden løn. Vi kan dække måske tre månedslønninger, men der er mange, som har flere hundrede tusinde kroner til gode, og det kan vi ikke dække,« siger Michael Krag-Svendsen.

Fagforeninger som Business Danmark tilbyder sine medlemmer, som afventer udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond, at få udbetalt midlertidigt løn, indtil den bliver dækket af LG.

Personer, der ikke er medlem af en fagforening, får dog slet ikke dækket noget. De er hverken berettiget til dagpenge eller kontanthjælp, da de i princippet befinder sig i en opsigelsesperiode.

LG forklarer ventetiden med et nyt IT-system, der har skabt »pukler«. LGs mål i 2013 er en sagsbehandlingstid på syv uger, men selv om den i øjeblikket er på otte uger, kommer det ikke på tale at ansætte flere medarbejdere, understreger LGs formand, Jørgen Søndergaard:

»Det er meget specialiserede ansatte, som vi ikke bare kan hive ind fra gaden. Det er klart, at de mennesker, der har behov for ordningen, har en interesse i hurtig afklaring, men omvendt skal man finde en passende balance, så man ikke spilder samfundets penge. Den balance synes vi, at vi har,« siger Jørgen Søndergaard til Jyllands-Posten.

Michael Krag-Svendsen fra Business Danmark mener, LG bør gøre mere:

»Det handler måske om, at LG bare skal have nok ressourcer og prioritere området mere,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen