Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Færre virksomheder går i arv

Generationsskifter. Børn overtager langt færre virksomheder fra deres forældre end tidligere. Nye familiemønstre og et højere uddannelsesniveau er med til at drive udviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den gamle danske tradition for at lade virksomheder gå i arv fra far til søn eller datter er hastigt ved at forsvinde.

Virksomhedsejerne søger i stigende grad efter købere uden for familiens rækker. Kun hver femte ejer af en lille eller mellemstor virksomhed forventer således at overdrage virksomheden til et familiemedlem. At det klassiske generationsskifte på den måde er ved at uddø dokumenteres af en undersøgelse blandt små og mellemstore virksomheder fra interesseorganisationen Håndværksrådet og virksomhedsbørsen match-online.-dk.

Undersøgelsen viser, at 20 procent af virksomhedsejerne forventer at sælge virksomheden til et familiemedlem, mens hele 46 procent regner med at finde en køber, der ikke har noget med hverken familien eller virksomheden at gøre i dag.

- Den tid, hvor man som det mest selvfølgelige blev opdraget til at overtage familievirksomheden, er forbi. I dag har børnene flere muligheder for en karriere, og forældrene er blevet bedre til at erkende, at børnene ikke altid er de mest kompetente ejere af virksomheden, forklarer adjunkt Kasper Meisner Nielsen, Handelshøjskolen i København.

Indtjeningen falder

Ejernes forventninger til et fremtidigt salg står i kontrast til den måde, de selv overtog virksomhederne på. 44 procent overtog således selv virksomheden fra familie, mens kun 27 procent købte af tredjemand, fremgår det af undersøgelsen. Tallene illustrerer, hvordan overdragelse af ens virksomhed til børnene bliver stadig sjældnere. Udviklingen forklares blandt andet med et højere uddannelsesniveau og ændrede familiemønstre, der har gjort familiens betydning for den enkelte virksomhed mindre og omvendt.

Konsekvensen er, at virksomhederne i mange tilfælde får mere kompetente ejere. En undersøgelse har vist, at indtjeningen falder i virksomheder, der overtages af familiens yngre generationer. Omvendt risikerer virksomhedens ånd og kultur at gå tabt, når en udefrakommende person tager over, ligesom kontinuiteten i ledelsen kan blive mindre.

- Der er fordele og ulemper ved udviklingen, men generelt er den til fordel for virksomhederne, som får mere kompetente ejere, siger direktør Peter Dalkiær fra match-online.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen