Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Facebook har indledt kampen mod falske nyheder

Facebook - 2017030620511744_or

Facebook har i løbet af weekenden rullet et værktøj ud, hvor brugerne kan markere nyheder som falske.

København. Facebook har indledt kampen mod falske nyheder - i hvert fald i USA.

Flere amerikanske medier fortæller, hvordan nogle af det sociale medies amerikanske brugere nu har muligheden for at markere delte artikler som falske.

Når de gør det, bliver historien sendt videre til uvildige organisationer, der har tilbudt at faktatjekke nyhedshistorier. Det drejer sig blandt andet om Snopes og Politifact.

Hvis mindst to af dem mener, at historien er ulden, bliver den klassificeret som "omstridt".

Når andre brugere så ser historien, angives det, hvem der har sået tvivl om dens rigtighed.

Ifølge webmediet Gizmodo kan der dog gå flere dage, før faktatjekkerne har gennemgået en given artikel.

Derfor kan de falske nyheder altså nå at blive spredt vidt omkring, før de bliver mærket med en advarsel.

Og der er ikke noget, der forhindrer brugere i at fortsætte med at sprede historier, der er klassificeret som falske. De bliver dog advaret, når de forsøger at dele den med andre.

Allerede i november lovede Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, at gøre en indsats for at forhindre spredningen af "fake news".

Det skete efter en præsidentvalgkamp, hvor sociale medier fik en betydende rolle.

Her blev de falske nyheder tilsyneladende brugt til at sprede usandheder om politiske modstandere.

Facebook har afvist at kommentere historien over for USA Today.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen