Del : SMS
Berlingske Business

Få mest for pengene - Hold ferien i Euroland

ocean drive miami
Foto:

Ferien bliver dyrere i år, hvis turen går uden for de lande i Europa, som er omfattet af eurozonen.

Artiklen fortsætter under annoncen

For den svækkede fællesvaluta - euroen - betyder, at ferie-valuta i lande som Sverige, Norge, Tyrkiet og ikke mindst USA og Japan er steget ganske voldsomt siden sidste års sommerperiode.

Dermed kommer den sydeuropæiske gældskrise til at ramme de ferierende danskere, når turen går mod sol og sommer på andre himmelstrøg end de traditionelle i Spanien, Italien, Grækenland og Frankrig. Og heller ikke turen til ødegården i de sydsvenske skove eller vandreturen i de norske fjelde går ram forbi.

Værst ser det ud, hvis turen går til USA. Dollarens status som reservevaluta for store dele af verden og dermed som det sted, hvor investorerne søger hen, når tingene brænder på i andre verdensdele, har styrket "the greenback" markant siden sidste sommer. Og da det primært er i Europa, at tingene er gået skævt, er dollar styrket med hele 15,9 pct. i forhold til juli måned sidste år. 6,06 kr. skal der til at købe en dollar onsdag, hvor der sidste år blot skulle hales 5,22 kr. op af pungen.

Også Japan er blevet markant dyrere at tage til. Japanske yen har ikke bare været genstand for valutaindstrømning i takt med den europæiske gældskrises rasen, også de japanske investorer har trukket udenlandske investeringer hjem til Den Opgående Sols Rige efter det store jordskælv i foråret 2011. I dag skal der 7,62 kr. til at købe 100 yen eller godt 13 pct. mere end for et år siden.

Også Thailands-farerne skal dykke dybere i portemonnæen for at klare udgifterne på rejsen. Thai-bath er i lighed med mange andre asiatiske valutaer steget i takt med amerikanske dollar, da netop dollar er gangbar valuta på linie med bath'en. Tahi-bath koster nu 19,14 kr. for 100 styk, mens der for et år siden ikke skulle mere end 17,52 kr. til.

Blandt de mere nærliggende rejsemål står Tyrkiet. Og også her skal der flere penge op af lommen på grund af gældskrisen i Grækenland, Spanien og Italien. 100 tyrkiske lira står i 332,75 kr. eller godt 10 pct. mere, end da turen gik til Alanya sidste sommer.

Selv Sverige og Norge - der traditionelt er blandt danskernes foretrukne rejsemål - har fået styrket deres respektive valutaer omkring 4 pct. i forhold til danske kroner, og heller ikke en smuttur til London går fri, da pund er styrket 8,5 pct. og nu koster 9,23 kr.

Og hvor kan man så komme billigere afsted i år? Et bud er Kroatien, hvor kuna'en er faldet ca. 1 pct. i forhold til kronen og nu koster en anelse under 1 kr. mod en anelse over sidste år. Og man kan også vælge at holde sig inden for eurozonens grænser - for eksempel Sydeuropa. For euro er blevet billigere trods den danske fastkurspolitik over for den fælles valuta. Udsvingene er dog til at overse, men 0,2 pct. er vel også værd at tage med. 7,4375 kr. skal der til, hvis en krone skal veksles til euro.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere