Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Euro-veksling snart færdig

I dag betaler allerede 75 pct. af alle kunder med euro, siger detailhandelforbundets forretningsfører Hubertus Pellengahr.

Han regner med, at tallet er op på 90 pct. til weekenden.



Aluminiums-gigant

(DÜSSELDORF) Europas største

aluminiumskoncern og verdens tredjestørste er skabt gennem Norsk Hydros overtagelse af VAW Aluminium AG, der er et datterselskab

af den tyske energikoncern Eon AG. Norsk Hydro i Oslo har fået handelen bekræftet efter månedlange forhandlinger

og har betalt 3,1 mia. euro for VAW og har samtidig overtaget pensionsforpligtelserne for de ansatte. Købet er sket kontant

og Eon har gennem salget tjent 1,1 mia. euro skattefrit efter de nye skatteregler, der trådte i kraft ved årsskiftet.

Disse midler vil Eon investere i en udvidelse af energisektoren. Den nye aluminiumskoncern får navnet Hydro Aluminium med hovedsæde

i Oslo med underafdelinger i Tyskland, Schweiz og USA. Den ny koncern får 52.000 ansatte og en årsomsætning på

over 17 mia. euro, hvoraf de 10 mia. euro er i aluminiumssektoren. Globalt er giganten Alcoa tre gange større end Hydro Aluminium

og Alcan er dobbelt så stor.



BA og KLM samarbejder

(LONDON) De to luftfartsselskaber, British Airways og KLM, vil

samarbejde på ruterne til Mellemøsten ved at fordele passagererne mellem sig. Det vil spare selskaberne for betydelige

udgifter. Begge selskaber har haft et vigende salg siden 11. september og den påfølgende økonomiske nedtur i store

dele af verden. Der har længe været forlydender om en fusion mellem de to luftfartsselskaber, men udover det fælles

arrangement med passagererne er det ikke kommet videre. KLM har tidligere indgået et lignende arranegemnt med Continental Airlines

i USA. I begyndelsen af 1990erne var der tale om en fusion mellem BA og KLM, men den blev opgivet som følge af uens vurderinger

af de to flyselskabers værdi.



Kina køber euro

(BEIJING) Kina øger sine valutareserver med opkøb

af euro for dollars. Finansminister Xiang Huaicheng siger til "Shanghai Daily", at Kina foretrækker at "have

æggene i flere kurve, fremfor én". Kina har med 208 mia. USdollars en af verdens største valutareserver,

der i år 2000 blev øget med 7,0 pct. efter 6,7 pct. i året før. Indtil 1. november i fjor øgede Kina

reserverne med yderligere 20 pct. Xiang betragter anlæg i euro som en god investering.



Chips fra Intel og AMD

(LOS

ANGELES) De to konkurrerende producenter af microprocessorer, Intel Corp. og Advanced Micro Devices, har fremvist deres nyeste, mindste

og hidtil hurtigste chips, der vil gøre computere endnu hurtigere og mere ydende end hidtil kendt. De vil kunne klare de mest

indviklede spil og videoer og udvide brugen af selv de mest krævende programmer. Fra AMD kommer Athlon XP-2000+, der arbejder

med 1,67 gigahertz i sekundet og fra Intel kommer den nye udgange af Pentium-4 med en ydeevne på 2,2 gigahertz. AMD har allerede

fået kontrakter med


Compaq Computer Corp. og Hewlett-Packard Co., der vil bruge den nye XP-2000+ processor i deres computere.

Den nye microprocessor fra Intel har komponenter, der måler 0,13 micron. Bredden af et menneskehår er 50 micron. Den nye

Pentium 4 har dobbelt så mange transistorer som Pentium III. De bittesmå chips er blevet billigere at producere, fordi

der kan være mange flere på samme siliconwafer.



Mediehandel

(NEW YORK) Mediekoncernen AOL Timer Warner Inc.

køber i Tyskland Bertelsmanns aktieandel på 49,5 pct. i AOUL Europe for 6,75 mia. dollars i en klar kontanthandel. AOL

Time Warner er verdens største mediegruppe og internetudbyder.


Det ventes, at AOL Europe nu skal udvides betragteligt

gennem nye opkøb og udvidelser.



Compaq med udbytte

(HOUSTON) Compaq Computer Corp., der er verdens andenstørste pc-producent,

får et udbytte og ikke som ventet et tab i oktober kvartal i fjor, der sluttede med et salg på over 8 mia. dollars. Tidligere

var der forudset et salg på 7,6 mia. dollars og et minus på 3 cents pr. aktie. Compaqs positive melding har sammen med

andre lignende meldinger i it-sektoren skabt et nyt positivt syn på den teknologiske industri, hvor seneste aktier i halvledervirksomheder

er sprunget i vejret. Compaqs fusionsforhandlingerne med Hewlett-Packard er efterhånden trådt i baggrunden, men næppe

opgivet.



Økoprodukter efterspurgt

(BERLIN) Tyskerne spiser langt flere økologiske produkter end nogen sinde før.

Det er BSE-krisen i fjor, der udløste kravet om bedre og kontrollerede fødevarer. Det gav en stigning i økovarer

og i året 2001 udvidedes produktionen med over 30 pct. til en samlet værdi 3,07 mia. euro, oplyser marketingsselskabet

for tyske landbrugsvirksomheder. I den totale handel med fødevarer udgør øko-andelen nu 2,4 pct. Omsætningen

af alle næringsmidler er på 123 mia. euro, hvilket er lidt mere end i år 2000. Af handelen med fødevarer

er salget af kødvarer gået lidt tilbage. De fleste forbrugere er meget nøjeregnende med produkternes oprindelse. Prisen

på kødvarer fraregnet fjerkræ steg i snit i fjor fra 13,73 DM pr. kilo til 15,42 DM. . Pr. indbygger faldt kødforbruget

fra 61,4 kilo i 2000 til 60,7 kilo i fjor.



Mobiler i Kina

(HONGKONG) Kina oplevede i fjor en gigantisk tilvækst i

antallet af mobiltelefonbrugere, men siden november er tilgangen gået ret kraftigt ned, fordi abonnementer og minutpriser har

været for høje. Kina har i dag rundt regnet 145 mio. mobiltelefonabonnenter og tilgangen har længe ligget på

5 mio. pr. måned, men er nu nede på 3,9 mio. pr. måned. Kina har to store mobilteleselskaber, China Unicom og China

Mobile, der har de fleste af mobilbrugerne som kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen