Berlingske Business
LIVE
17:42 ISS udsteder obligationer for 4,5 milliarder

Euro kom sikkert fra start

Den nye fælles europæiske valuta, euroen, kom flot fra start og skød det nye år ind med maner. Et ganske

pænt kurshop over for dollaren blev resultatet, da forbrugerne for første gang kunne læggge de nye sedler og mønter

ned i pungen.


Mere præcist steg euroen i går formiddag fra 0,892 til 0,902 over for dollaren.


Det betyder at

100 euro koster lige over 90 dollar, og den højere kurs blev først og fremmest hevet i land, fordi introduktionen af

den nye valuta gik forholdsvis glat.


De fleste skrækscenarier blev gjort til skamme, og selv danskerne var vilde efter

at få fat i den nye valuta.


Hos landets to største pengeinstitutter, Nordea og Danske Bank, var der gang i salget

lige fra morgenstuden, og flere af Nordeas filiaer var nødt til at afgive ekstra bestillinger ved middagstid.









Lånt

tid

Men trods den flotte start er de fleste eksperter enige om, at det kun er på lånt tid, at euroen spiller med musklerne

i forhold til dollaren.


I Danske Bank regner man med, at 100 euro, når året er omme, kun koster 84 dollar.


Primært

fordi amerikanske aktier og erhvervsobligationer fortsat er en meget gylden investering, og det får valuta for mange mia. euro

til at flyde mod vest over Atlanten.


For de danske virksomheder kan det dog være en god nyhed.


Når euroen falder,

bliver kronen også mindre værd, og det kan give eksporten til USA et mindre løft.


- Lige nu er det meget rart

for de danske virksomheder at få lidt hjælp. Med de svage konjunkturer i den internationale økonomi tror jeg, at

de færreste har lyst til at have en stærk valuta i den kommende tid, siger økonom i Danske Bank, Jesper Fischer-Nielsen.









Mere

konkurrence

På længere sigt vil euroen betyde øget konkurrence mellem virksomhederne i Euroland. Forbrugerne vil

direkte kunne sammenligne priserne og landegrænser og købe varerne, hvor de er billigst.


- Det er helt klart forbrugerne,

der vil blive vindere i det her spil. De allersvageste virksomheder og dyreste produkter vil få det svært.


- Profitterne

vil blive presset, men omvendt vil vi også få nogle mere konkurrencedygtige virksomheder, siger Jesper Fischer-Nielsen,

der understreger, at det danske erhvervsliv i første omgang vil være en smule beskyttet, fordi vi ikke deltager i eruoen.


Alligevel

vil den nye valuta få stor betydning også herhjemme.


Hvis Sverige og Storbritannien vælger at gå med

i euroen, vil op mod to tredjedele af den danske eksport gå til Euroland.


I Foreningen Registrerede Revisorer, FRR, understreger

man, at euroen som udgangspunkt er en fremmed valuta i Danmark på linie med dollar og pund.


Men med en såkaldt europakke

er der skabt mulighed for, at virksomhederne kan gøre brug af euroen.


Blandt andet må virksomheder aflægge

årsregnskab i euro, og med lidt snilde kan virksomhederne spare et ganske pænt beløb i vekselgebyrer. Det kan ske

ved at få lavet en konto i euro for alle valutaer i stedet for at have en i euro, dollar, pund osv.


Næste skridt

kan være at se den langfristede gæld efter i sømmene og måske få den lagt om til et eller flere eurolån.

Det giver en lavere rente.


FRR råder dog virksomhederne til at slå koldt vand i blodet og tage tingene, som de kommer.


-

Ved omstillingen til euroen behøver virksomhederne ikke at tage den dyreste løsning. De fleste i første omgang

kan klare sig ved at tale med banken og en smule sund snusfornuft, siger faglig chef hos FRR, Henrik Friis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen