Del : SMS

EU uddeler massiv kartelbøde til elektronikgiganter

SAMSUNG_TV_Business
Samsung, LG og Philips har fået en historisk stor kartelbøde af EU. Foto:

Det kommer til at koste seks virksomheder - blandt andre Samsung, LG og Philips - milliarder, at de i op mod ti år har aftalt priser på TV-elektronik.

Artiklen fortsætter under annoncen

En øretæve på næsten 11 mia. kroner kommer nu flyvende mod en række af verdens største TV-producenter, herunder Samsung, LG og hollandske Philips. De tre selskaber samt Panasonic, franske Technicolor og Toshiba skal tilsammen betale den svimlende store bøde, fordi de i op mod ti år har indgået aftaler om priser og markedsføring af katoderør til TV-apparater.

Kartel af værste slags

Aftalerne blev indgået på såkaldte green-møder, fordi de ofte blev indgået over et slag golf.

Nu har EU-Kommisionen stukket en kæmpebøde ud til de seks selskaber, der antages at have tjent store summer på at holde priserne på katoderør kunstigt oppe. Festen sluttede dog i 2006, da salget af fladskærme begyndte at eksplodere, hvilket overflødiggjorde både katoderør og prisaftaler.»Katoderørkartellerne er et skolebogseksempel på karteldannelse. De fremviser alle de værste former for antikonkurrenceopførsel, som er strengt forbudt i Europa,« sagde EUs kommissær for konkurrence, spanske Joaquin Almunia.

Det var ikke kun TV-apparater, der blev fordyret af kartellerne. Også computerskærme var berørt. De seks selskaber er dømt for karteldannelse i perioden 1996 til 2006.

EU-Kommisonen undersøger også en sag mod Google, der beskyldes for at blokere for konkurrence. Den sag er dog ikke afgjort endnu, lød forklaringen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere