Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

EU øremærker milliarder til forskning i små virksomheder

(Bruxelles) De små og mellemstore virksomheder (SMV''er) i EU skal forske og produktudvikle meget mere, end de gør i dag.

Derfor har EU-Kommissionen afsat ca.



15 mia. kr. over de næste



fire år til at støtte forskningsprojekter,

der involverer SMV''er.



I denne uge præsenterede EU i Bruxelles det sjette i rækken af såkaldte rammeprogrammer,

under hvilke der udbetales støtte til forskellige forskningsprojekter.



Unionen har afsat, hvad der svarer til ca. 130

mia. kr. til programmet, der skal løbe frem til 2006, og heraf er godt 10 pct. altså på forhånd afsat til

at øge forskningsindsatsen hos SMV''erne.



På den måde vil EU sikre, at de små virksomheder garanteres

adgang til midlerne, der ellers typisk er gået til Europas industrielle sværvægtere.



- Der er ingen tvivl om,

at SMV''erne udgør en meget vigtig vækstmotor i EU, og det er afgørende, at de får gang i forskning og produktudvikling. Derfor

har vi pålagt os selv at afsætte et minimumsbeløb til netop denne virksomhedsgruppe, forklarer Xabier Goenaga,

chef for EU-Kommissionens afdeling for forskning og SMV''er.

Tager hensyn

Som i de tidligere rammeprogrammer stilles der

en række krav, som forskningsprojekterne skal leve op til, før de kan modtage støtte.



Og der skal løbende

rapporteres om udviklingen i projektet. Dette dokumentationsarbejde er meget ressourcekrævende og er derfor relativt sværere

at overkomme for små end for større virksomheder.



Dette forhold tager Kommissionen nu for første gang hensyn

til, idet man har åbnet mulighed for en forenklet rapportering.



- Dokumentationskravene skal jo sikre, at der kun gives

støtte til relevante projektaktiviteter, og at målene nås. Men det er klart, at de lægger beslag på

mange ressourcer i virksomhederne, og dem har SMV''erne ikke altid. Så det er positivt, at rapporteringen kan blive nemmere, vurderer

Annette Lorentzen, EU-konsulent i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.



Hun understreger, at flere mindre danske

virksomheder tidligere har klaret skærene og modtaget forskningsstøtte fra EU.

DI glæder sig

Hos Dansk

Industri (DI) mener man også, at rapporteringskravene er hæmmende for SMV''ernes adgang til forskningsmidlerne.



Men

samtidig glæder man sig over, at Kommissionen denne gang har strakt sig vidt og søger at imødegå nogle af

de administrative byrder for SMV''erne.



- Det viser, at der i EU er en forståelse for, at det er meget svært for en

lille virksomhed at forstå alle de regler og komme med al den dokumentation. Det er selvfølgeligt nødvendigt at

kontrollere, hvad man giver penge til, men det er meget glædeligt, at man forsøger at minimere den byrde, som kontrollen

påfører virksomhederne, konstaterer Charlotte Rønhof, chefkonsulent i DI.



Hun understreger, at hun også

er glad for, at EU for første gang reelt har forpligtet sig over for SMV''erne ved at afsætte penge direkte til dem.



-

Tidligere har det mere været en blød hensigtserklæring, at de små virksomheder skulle med. Men nu vil EU

reelt arbejde målrettet for SMV''erne, og jeg er faktisk meget fortrøstningsfuld på deres vegne, siger Charlotte

Rønhof, der dog understreger, at de danske myndigheder skal følge op og sørge for at informere SMV''erne om mulighederne

for at få støtte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen