Del : SMS
Berlingske Business

EU-Kommissionen ønsker fælles regler <br>for PVC-affaldet

Artiklen fortsætter under annoncen
Europa-Kommissionen vil nu regulere brugen af plastproduktet PVC, så det skader natur og miljø mindst muligt. Men hos

den europæiske PVC-industri bliver Kommissionens oplæg modtaget med hård kritik.


Her mener man, at en netop

udgivet rapport fra Kommissionen "i højere grad er udtryk for et politisk kompromis, der skal tilfredsstille den traditionelle

PVC-modstand, end den baserer sig på de nye videnskabelige fakta, den selv har været med til at fremskaffe", som

det lyder i en kommentar til rapporten.


I sit oplæg, et såkaldt "green paper", understreger Kommissionen vigtigheden

af en samlet EU-politik på området. I løbet af de næste 20 år forudses en vækst i PVC-affaldet

på hele 80 pct. og derfor skal der allerede nu træffes beslutninger, som kan mindske potentielle problemer med afskaffelsen

af de store affaldsmængder, lyder det i rapporten.


- Det her er et problem, som vi må tage fat i nu. Denne rapport

er det første skridt hen mod en fælles-europæisk debat om de miljømæssige forhold ved PVC, som er

et de mest udbredte plasticprodukter i dag, lyder det i en kommentar fra den svenske miljø-kommissær, Margot Wallström.






Helt

forkert

Flere europæiske lande har allerede vedtaget forskellige regler for at regulere brugen af PVC. I Danmark har man vedtaget

en PVC-afgift, mens andre lande har indført andre former for redskaber. Disse forskellige regler bliver netop nævnt som

en begrundelse for en fælles EU-politik i Kommissionens oplæg. Hvis ikke medlemslandene arbejder efter de samme regler,

kan det skade det indre marked, lyder det i rapporten.


Hos PVC Informationsrådet, som er interesseorganisation for en række danske

PVC-forarbejdende virksomheder, bliver Kommissionens rapport mødt med blandede følelser.


- Kommissionen understreger

selv hvor vigtigt og udbredt brugen af PVC er, samtidig med at de lægger op til en række foranstaltninger, som skal sikre miljøet

bedst muligt. Det er rimeligt nok.


- Men vi mener samtidig, at det er helt forkert kun at fokusere på PVC.


- Hvis

man siger, at PVC er et problem, må man nødvendigvis sammenligne det med alternativerne, siger direktør Ole Grøndahl

Hansen fra PVC Informationsrådet.

Helt forkert

I sin rapport understreger Kommissionen, at et af de spørgsmål,

der skal tages stilling til, er hvad der skal ske med de store bunker af PVC-affald. Ifølge Kommissionen er der tre muligheder,

nemlig genbrug, afbrænding samt almindelig destruktion på lossepladser og lign. Kommissionen nævner blandt andet

afbrænding som et potentielt problem på grund af udviklingen af klordampe, men den holdning er man ikke enige i hos PVC

Informationsrådet.


- PVC er ikke det eneste stof, der udvikler bestemte affaldsstoffer ved afbrænding. Og tidligere

rapporter, som Kommissionen selv har stået bag, viser, ifølge vores mening, at afbrænding faktisk er en af de bedre metoder.

Det virker som om Kommissionen allerede har indtaget en holdning, som skal tilfredsstille den traditionelle PVC-modstand. Men hvis Kommissionen

vil regulere brugen af PVC, må vi kræve, at det sker på et videnskabeligt grundlag, siger Ole Grøndahl Hansen.


Europa-Kommissionen

vil 1. oktober afholde en stor konference om de kommende fælles PVC-regler, hvor både politikere, interesseorganisationer, virksomheder

og andre interesserede vil deltage.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere