Del : SMS
Berlingske Business

EU-forbrugere vil trække dansk eksport op i nye højder

10BUSNovo-Nordisk.jpg
Eksporten af de såkaldt ikke-varige forbrugsgoder som fødevarer og medicin blev mindst påvirket af finanskrisen. Hos Novo Nordisk i Kalundborgproduceres Victoxa, et lægemiddel mod type 2-diabetes. Det trækker en stor del af væksten i dansk eksport.?Foto: Søren Bidstrup

Verden over bruger forbrugerne flere penge. Det nyder Danmarks eksportvirksomheder godt af. EU-forbrugerne vil trække eksporten op i nye højder i 2015 og 2016, lyder fra DI i en ny analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske eksportører af forbrugsgoder har udsigt til at høste betydelig fremgang. Ja, vi ser lige nu de bedste vækstudsigter siden 2007.

Efter at det i flere år er gået tilbage for eksporten på de europæiske markeder, vil EU-forbrugerne trække eksporten op i nye højder i 2015 og 2016, men også på store markeder i Asien tegner det fornemt, vurderer Dansk Industri, DI, i en analyse.

Og optimisme kan man umiddelbart tro, at der er brug for oven på de netop offentliggjorte tal for udenrigshandelen fra Danmarks Statistik. De viser, at Danmarks samlede eksport i maj faldt med 1,3 procent. Siden marts er eksporten faldet med syv procent.

Investor skal i fængsel for at snyde i skat

Men slap helt af, siger talknuseren bag DIs analyse, chefkonsulent Allan Sørensen. Vi vil altid, også i løbet af de næste par år, se månedlige udsving i eksporttallene. Allan Sørensen slår med syvtommersøm fast, at de private forbrugere på danske eksport­markeder bruger flere penge, og det nyder Danmarks eksportvirksomheder godt af.

»Den samlede eksport af forbrugsvarer, f.eks. fødevarer, medicin, beklædning og møbler, er stigende. Og udsigterne for 2015 og 2016 peger på yderligere fremgang. I 2015 er der udsigt til den største forbrugsvækst siden 2007,« siger chefkonsulenten.

Danske virksomheder eksporterer forbrugs­goder for næsten 250 milliarder kr. årligt. De to største varegrupper er fødevarer og medicin, men derudover bliver der eksporteret tøj, møbler, husholdningsapparater, legetøj og smykker. Men Allan Sørensen kan dog ikke sætte præcise tal på den forventede vækst i eksporten af forbrugsgoder, men der er tale om nogle procent.

I tidligere år er det specielt eksporten af varige forbrugsvarer, der har været ramt af kraftig tilbagegang, men udsigten til øget forbrugsvækst vil nu løfte eksporten af de varige forbrugsgoder, ifølge DIs analyse.

Eksporten af varige forbrugsvarer begyndte først at stige igen i starten af 2014, men den er fortsat 20 procent under niveauet fra 2007.

Ikke-varige forbrugsgoder mindst påvirket

Allan Sørensen peger på, at eksporten af ikke-varige forbrugsvarer som fødevarer og medicin er den gruppe, der har været mindst påvirket af de foregående års lave forbrugsvækst. Ikke-varige forbrugsvarer er karakteriseret ved, at produktet forsvinder, når det er brugt, og at man er nødt til at genanskaffe produktet hele tiden. Møbler og smykker hører til varige forbrugsgoder, der er ekstremt sårbare over for forbrugernes indkøbshumør.

»Det stigende privatforbrug på vores eksportmarkeder har været med til at løfte dansk eksport af forbrugsvarer. Opgjort i løbende priser har den samlede eksport af forbrugsvarer aldrig været større,« siger Allan Sørensen.

Seks ud af ti danske forbrugsvarer, der sælges uden for Danmark, afsættes på markeder i Europa. Men det er især eksporten uden for EU, der er i fremgang. Eksporten til europæiske markeder har været præget af den lave vækst i forbruget, men salget er langsomt på vej op igen.

»Finland, Sverige, Holland og Irland har nogle af de mest optimistiske forbrugere, mens humøret blandt de sydeuropæiske for­brugere fortsat er lidt mere afdæmpet,« siger Allan Sørensen, der forklarer, at væksten i privatforbruget på danske eksportmarkeder led meget under finanskrisen. Og i kølvandet på forværringen af den europæiske gældskrise var der nedgang i privat­forbruget på Danmarks eksportmarkeder i EU.

pix-jesperrøhlund

Men i år og næste år er der, som DIs mand ser det, udsigt til stigende privatforbrug på vores 20 største eksportmarkeder. Det er især i asiatiske lande som Kina, Indien og Indonesien, men også i Sverige, Tyskland, Norge, Storbritannien og USA at der er udsigt til markant fremgang i forbruget. Og det vil styrke dansk eksport. Til gengæld vil væksten være lavest i bl.a. Rusland, Italien, Brasilien, Finland og Grækenland.

I landbrugets og andelsselskabernes branche­organisation, Landbrug & Fødevarer, vækker det imidlertid bekymring, at Danmarks eksport faldt i maj, efter at der på grund af en gunstig situation på valuta­markederne har været vækst i den seneste måneder. Det skyldes dog især forhold i Kina og i Grækenland.

»Eksporten har i nogen tid vist pæn fremgang. Det skyldes vækst på verdensmarkedet, men også at dollaren står stærkt overfor euroen. En stærk dollar er rigtig godt for dansk eksport, da man derved får mere for de varer, som man sælger til bl.a. USA,« siger cheføkonom Thomas Søby, Landbrug & Fødevarer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere