Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Erhvervsvækst bliver regionernes vigtigste opgave

Sygehusdrift og trafikbetjening har været i fokus, når man har drøftet, hvor store de nye regioner skal være.



Naturligt

nok for det kontante tilbud til borgerne er selvfølgelig helt afgørende for den folkelige interesse og opbakning. I

virkeligheden er det en helt anden opgave, der skal bidrage til at skabe vækst.

Dynamisk erhvervspolitik

En dynamisk

erhvervspolitik i samarbejde med et regionalt forankret universitet og en udnyttelse af potentialet i ikke mindst små og mellemstore

virksomheder til at skabe internationale aftaler, vil i virkeligheden blive den udfordring, som de kommende regioner vil blive målt

på.



Den opgave har et europæisk perspektiv: konkurrencen vil ikke blive at flytte resurser fra den ene del af Danmark

til den anden. Det giver slagsmål uden resultater af betydning.



Men at give de enkelte regioner konkurrencekraft over

for andre regioner i Europa.



Det kræver en vis størrelse og beslutningskraft. Derfor er der behov for direkte valgte

regionsråd, der skal have ret til at udskrive skatter.



Kommunalreformens køreplan er også klar:



Høringsperioden

er startet mandag og løber indtil 7. april. Med den socialdemokratiske partileder Mogens Lykketofts klare melding om at sætte nationens

interesser over sit partis, er der lagt op til en bred aftale mellem regering og opposition.



Socialdemokrater og Venstre (d.v.s.

regeringen) finder hinanden i løbet af maj. Resultatet bliver fem-seks regioner. Antallet afhænger blandt andet af,

om Fyn får lov at fortsætte for sig selv.



I så fald bliver Fyn-Jylland fire regioner. Skønnes det smukke

Fyn med sine 400.000 indbyggere at være for lille et grundlag til at skabe en internationalt baseret erhvervsstrategi og drive

sygehus, bliver Jylland til tre regioner: en i nord med Ålborg som metropol, en omkring Århus som metropol og en syddansk

med Sønderjylland, Vejle, Ribe og Fyns amter.



Sjælland vil blive til to: En omkring det egentlige Storkøbenhavn

og en, der omfatter hovedparten af de nuværende Vestsjællands, Storstrøms og Roskilde amter. Fællesorganet

HUR forsvinder.



De nye kommuner vil som hovedregel blive på over 20.000 indbyggere. Nogle vil blive mindre. Især

i de mere tyndt befolkede områder, og når særlige forhold taler for det (f.eks. ø-samfund).

Opgavefordelingen

Men

i første omgang aftaler Folketingets partier opgavefordelingen mellem stat, region og kommune. Den er forudsætningen

for, at den kommunale mosaik kan falde på plads.



Før man kender de kommunale opgaver og deres finansiering, kan

man ikke realitetsforhandle kommunegrænser. I sidste ende slår Folketinget stregerne på det ny landkort.



Regeringen

ville sikkert gerne nå at blive at færdig med også det kommunale valgkort før sommerferien. Men det kan blive

praktisk vanskeligt at nå det, hvis ikke borgerne - især i de mindre samfund - skal føle sig løbet over

ende.



Derfor er det sandsynligt, at man i føste omgang må nøjes med opgavefordelingen, der jo vil indikere

størrelserne af kommunerne. Men for at vælgerne mentalt kan komme med, er "god tid til debat" det afgørende

element. Regeringen vil nok vælge at udskyde at slå stregerne på det ny landkort til oktober. Det hindrer ikke,

at reformen træder i kraft 1. januar 2006.



Men aftalen mellem socialdemokrater og Venstre om regioner, opgaver og hovedlinier

vil være en realitet. For begge partier vil det blive en fin ouverture til den valgkamp, der ventes i det tidlige efterår.

Hvis ellers regeringens meningsmålinger og ledighedstallene arter sig.







Skribenten er opstillet til



EU-parlamentet

for Venstre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen