Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Erhvervspakken kun første skridt på vejen

Regeringens nye erhvervspakke bør kun være første skridt på vejen, og den skal hurtigst muligt følges

op af nye tiltag. De skal skabe grobund for, at virksomhedernes omkostninger kan komme yderligere ned, så udflagningen af danske

job ikke tager til i styrke.


Sådan lyder den klare melding fra en række virksomheder, som ErhvervsBladet har talt

med, efter, at regeringen i går præsenterede sin erhvervspakke.


Heri lægger regeringen op til en lang række

forskellige tiltag, som samlet set skal lette virksomheder for omkostninger for 1,6 mia. kr.


Pakken vil samlet set forbedre virksomhedernes

konkurrenceevne med 1,3 mia. kr., lyder det fra regeringen.


Håndsrækningen bliver positivt modtaget i erhvervslivet,

men direktør i Randers Tandhjulsfabrik, Søren Fischer, opfordrer regeringen til meget hurtigt at komme på banen

igen med endnu en pakke.


- Det er utroligt godt med erhvervspakken. Den letter det økonomiske tryk på erhvervslivet,

og virksomhederne kan igen komme ovenvande og få lidt luft. Men det er kun første skridt på vejen, og der er lang

vej igen, siger Søren Fischer.


Han mener, at den forrige regering var ved at kvæle virksomhederne i nye afgifter,

og det har været med til at fremme antallet af konkurser specielt blandt fremstillingsvirksomhederne, fordi produktionen ikke længere

er rentabel.


Alene inden for de seneste to måneder er forsvundet 150 job fra Randers-området, påpeger Søren

Fischer.


Ligeledes er virksomheden Gredana i Grenå lukket og i går kom meddelelsen om, at Walker Danmark A/S i Middelfart

lider samme skæbne. Det sender 280 medarbejdere ud i ledighed. En stor del af den slags arbejdspladser flytter til forskellige

østlande, hvor arbejdskraften er billigere, og hvor virksomhedernes omkostninger generelt er lavere.


Den trafik kan ikke

undgås, påpeger Søren Fischer, men for de danske virksomheder gælder det om at købe sig tid, så

de kan nå at omstille sig til en ny og anderledes produktion. En erhvervspakke nummer to skal give virksomhederne de nødvendige

rammer, så de kan tilpasse sig.


- Det bliver et langt og sejt træk, og der er ingen nemme løsninger. Men det

gælder om at få omkostningerne i Danmark ned, så de nærmer sig niveauet i den øvrige del af verden.

Ellers vil arbejdsløsheden stige mere end nødvendigt i de kommende år, siger Søren Fischer.






Andet

billede

Økonom i Jyske bank Klaus Kaiser er enig med Søren Fischer. Han mener, at udviklingen med udflagning af danske

arbejdspladser vil fortsætte i de kommende år.


- Med ny lettelse af omkostningerne får virksomhederne tid og

råd til at omstille sig og forberede sig på de nye vilkår. Byrderne bliver lettet, og virksomhederne kan lægge

vægt på de mere bløde værdier, siger Klaus Kaiser.


Han fremhæver, at eksempelvis tekstilindustrien

i vid udstrækning flytter produktionen til udlandet, mens arbejdet med design og markedsføring bliver i Danmark.


Det

kan et stykke hen ad vejen bekræftes af de seneste tal for ledigheden i Danmark. Trods afskedigelser i den private sektor er

arbejdsløsheden fortsat rekordlav og var på 5,0 pct. af arbejdsstyren i december. Men kradser man lidt i overfladen,

træder et andet billede tydeligt frem.


Beskæftigelsen inden for fremstillingserhvervet er faldet med 13.800 personer

fra 1. til 3. kvartal sidste år. En stor del af den arbejdskraft er oplsugt af serviceerhvervene og den offentlige sektor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen