Del : SMS

Erhvervslivet splittet omkring anbefalinger

pix-balal
Formanden for regeringens produktivitetskommission Professor Peter Birch Sørensen fremlagde i dag de første resultater. Kommissionen er nedsat af regeringen, og består af uafhængige eksperter, der skal komme med forslag til, hvordan man kan styrke produktiviteten i det private erhvervsliv og i den offentlige sektor.  Foto:

Produktivitetskommissionens anbefalinger får en blandet modtagelse af det danske erhvervsliv. Dansk Erhverv mener ikke, der noget nyt at komme efter, mens Dansk Industri glæder sig over anbefalinger, der reducerer spildtid på vejene.

Artiklen fortsætter under annoncen
En tynd kop te er en af de reaktioner som erhvervslivets organisationer har til de nye anbefalinger, der er kommet fra produktivitetskommissionen. 

Dansk Erhverv mener, at rapporten har fine pointer, men erhvervsorganisationen er langt fra positiv. Rapporten mangler en egentlig kur i stedet for kun at opridse de problemer, der er og har været.



»Et bedre analysegrundlag for de enorme investeringer samt mere højteknologi i trafikstyring er gode eksempler på tiltag, der kan øge danskernes produktivitet, og i rapporten efterlyses derfor en generel plan for, hvad vi vil med infrastrukturen på landsplan, og hvad mobilitet betyder for Danmark som nation. Det er vi helt enige i, men det er ikke ny viden. Vi havde håbet, at man var kommet videre,« siger Jesper Højte Stenbæk, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

pix-Skorstensfejer

 
Dansk Industri er mere positivt stemt over for rapporten, der ligger helt i tråd med DIs arbejde de seneste år.

Københavns Metro

 
»På transportområdet sætter rapporten fokus på at minimere kødannelser, binde landet bedre sammen og sikre en høj international tilgængelighed. Det er det helt rigtige fokus. Mindre spildtid på vejene vil øge produktiviteten i hele samfundet. vi skal derfor sætte konkrete og ambitiøse servicemål på blandt andet vejområdet,« siger Karsten Dybvad, administrerende direktør i DI.

Også Dansk Byggeri er helt enig i de betragtninger, som kommissionen kommer med. Lars Storr-Hansen, der er direktør i Dansk Byggeri, finder det helt naturligt og nødvendigt at prioritere, så pengene bliver brugt bedst muligt. 

Sprog


»Det er vigtigt, at beslutningsgrundlaget bygger på samfundsøkonomiske analyser, så projekter, der forventes at have et højt samfundsøkonomisk afkast, gennemføres. De projekter, hvor pengene ikke passer, bør man slet ikke sætte i gang,« lyder det fra direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.  

Dansk Byggeri er forargede over, at samfundet har tabt 21 milliarder kr. på infrastrukturprojekter. Et beløb organisationen mener burde give panderynker på Christiansborg. 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere