Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervslivet: Sådan kan vi skabe højere vækst i København

25BUSVaekst-Frank.jpg
Overborgmester Frank Jensen (S) er enig med erhverslivet i, at der er behov for at få bedre styr på grave- og vejarbejder så trafikken kan flyde lettere. Til gengæld vil han ikke være med til at plastre byens pladser til med parkeringspladser. Foto: Søren Bidstrup

Hovedstadens erhvervsliv mener, at politikerne i den nye valgperiode skal skrue på en lang række håndtag for at øge væksten. Trafikpolitik er et af de centrale områder. Overborgmester Frank Jensen (S) lover tæt dialog med erhvervslivet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bilisterne skal have bedre vilkår, og der skal etableres flere og billigere parkeringspladser. Kommunen skal fortsætte bevægelsen fra en myndighedskultur til en servicekultur. Og så kommer man ikke uden om en nedsættelse af dækningsafgiften for byens virksomheder.

Sådan lyder nogle af buddene fra hovedstadens erhvervsliv på, hvordan kommunalpolitikerne i København kan skabe højere vækst og flere arbejdspladser de næste fire år.

25BUSTil-BM-Frank-Jensen.jpg

I den første periode som overborgmester lagde Frank Jensen op til en langt mere offensiv erhvervs- og vækstpolitik. Ambitionerne var store, og målsætningen var at gøre København til en erhvervsvenlig hovedstad i verdensklasse. Den seneste tid har flere undersøgelser blandt københavnske virksomheder vist, at projektet langt fra er slået igennem i virksomhedernes bevidsthed. En stor undersøgelse fra Berlingske Research blandt knap 1.400 københavnske virksomheder har bl.a. vist, at hovedparten af selskaberne afviser, at erhvervsklimaet er blevet forbedret. Der er tværtimod en overvægt af virksomheder, der vurderer, at det er gået i den forkerte retning.

Efter kommunalvalget sidste tirsdag har Frank Jensen understreget, at projektet om at gøre København mere erhvervsvenlig skal fortsætte med uformindsket styrke. Berlingske Business har bedt en række københavnske virksomheder og erhvervsorganisationer om at give et bud på, hvad der skal til for, at projektet lykkes i den kommende valgperiode.

»Der skal drejes på en lang række håndtag, og vi kan heldigvis fornemme, at ambitionerne er til stede. Et af de meget væsentlige områder er arbejdet med en bedre infrastruktur, herunder bedre muligheder for at komme frem i bil og bedre parkeringsmuligheder,« siger formand for DI Hovedstaden og adm. direktør i Grontmij, Søren Larsen.

Netop den manglende fremkommelighed og forholdene for byens bilister fylder en afgørende faktor for mange af hovedstadens virksomheder. I undersøgelsen fra Berlingske Research var utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser topscoreren på virksomhedernes liste over de største kommunalpolitiske udfordringer i forhold til at skabe vækst og vækstarbejdspladser. Derudover pegede mange på utilstrækkelig dialog med erhvervslivet og høje kommunale afgifter som store kommunale udfordringer.

Borgmestre til møde om budgetter

Den manglende fremkommelighed var et stort tema op til kommunalvalget, og valget af Enhedslistens Morten Kabell som ny teknik- og miljøborgmester skabte straks bekymring hos mange erhvervsfolk. Siden har overborgmester Frank Jensen dog forsøgt at berolige erhvervslivet ved at minde om, at det er flertallet af Borgerrepræsentationen - og ikke den enkelte borgmester – der bestemmer retningen i trafikpolitikken.

I Håndværksrådet peger adm. direktør Ane Buch, på, at der er behov for mere effektivt vej- og gravearbejde samt mere målrettet information til virksomhederne. Derudover håber hun, at en række gebyrer bliver taget op til fornyede overvejelser.

»Man skal kigge på, hvor man kan minimere erhvervslivets omkostninger. Kan man afskaffe byggesagsgebyrer, som man gør i Odense? Og kan man få flere og billigere parkeringslicenser til erhvervslivet,« spørger Ane Buch.

Flere erhvervsfolk fremhæver derudover dækningsafgiften, der er en skat på virksomhedernes bygninger. Afgiften indbringer i alt landets kommuner tre mia. kr. om året, og heraf opkræver Københavns Kommune omkring en mia. kr.

Derudover står lavere affaldsgebyrer og kortere sagsbehandlingstid på bygge- og miljøsager højt på mange virksomheders ønskeliste for den kommende valgperiode. Flere fremhæver også, at kommunen kan tilrettelægge de kommunale udbud på en måde, så flere små og mellemstore virksomheder kan byde på opgaverne.

23BUSmorten-kabell.jpg

Overborgmester Frank Jensen har ikke ønsket at stille op til interview om, hvordan man kan sparke fornyet gang i væksten de kommende fire år. Men han fremhæver i en e-mail, at nye tiltag for at skabe højere vækst og bedre forhold for erhvervslivet vil have høj prioritet i den nye valgperiode.

»Vi har haft tre arbejdsgrupper med erhvervslivets egne repræsentanter og vi har handlet på 125 forslag fra dem. Nu opretter vi også et nyt erhvervsråd for at sikre den tætte dialog med erhvervslivet,« skriver Frank Jensen.

Frank Jensen.

Han er enig med erhvervslivet i, at der er behov for at få langt bedre styr på de mange grave- og vejarbejder, så trafikken kan flyde lettere.

»Der skal være en økonomisk pisk og gulerod til at blive hurtigere færdig og få lukket hullerne,« lyder det fra Frank Jensen, der derimod er mere forbeholden over ønsket om markant bedre parkeringsforhold.

»København skal være en by for virksomhederne, men det skal også være en by for borgerne. Der skal være en balance, og jeg vil for eksempel ikke – som nogen af min borgerlige kolleger – plastre alle byens pladser til med parkeringspladser,« skriver han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere