Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Erhvervsfremme overser service

Der er behov for en ny, tidssvarende erhvervsfremmestruktur, som i langt højere grad fokuserer på servicesektoren, når

det gælder iværksætteri og virksomhedsudvikling, for det er her væksten ligger.


Det mener Dansk Handel

og Service (DHS), som nu opfordrer økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) til at droppe de hellige køer, der står

i vejen, når der skal prioriteres indenfor erhvervsfremmeområdet.


Det gælder også i hele diskutionen

om de teknologiske informationscentres (TIC) fremtid.


- Det er meget vigtigt, at man kaster alle boldene op i luften, når

det fremtidige erhvervsfremmesystem skal tilrettelægges. Man bør ikke kun fokusere på, hvad der skal ske med TIC,

men derimod se på om hele erhvervsfremmesystemet er tidssvarende, siger udviklingskonsulent hos DHS, Niels Hovmand.


- Udviklingen

har overhalet det nuværende system. Der er sket utrolig meget de sidste 20 år - og især de sidste fem år.

Derfor er det afgørende, at vi får etableret en tidssvarende erhvervsfremmestruktur, som også kan tilbyde basal

rådgivning til iværksættere og virksomheder, der ønsker at udvikle sig, inden for servicesektoren. Det er

der vækstpotentialet ligger, fastslår Niels Hovmand, der henviser til, at serviceerhvervene i dag bidrager med over halvdelen

af værditilvæksten og beskæftigelsen i hele samfundet.


I dag er det offentligt finansierede rådgivningssystem,

herunder TIC-centrene, i for høj grad fokuseret mod fremstillingsindustrien.



Få kender TIC

De bekræftes

af en endnu ikke offentliggjort evalueringsrapport om TIC, som ErhvervsBladet er i besiddelse af. Her siger hele 84 pct. af de adspurgte

servicevirksomheder, at de slet intet kendskab har til TIC, mens tallet er 75 pct. for handelsvirksomheder og 95 pct. for transportvirksomheder.




Blandt fremstillingsvirksomhederne er det til gengæld kun halvdelen, der lever i lykkelig uvidenhed om TIC''ernes tilbud

af serviceydelser.


Det politiske mål i de senere år har ellers været, at TIC''erne skulle udvide målgruppen

til at omfatte byerhvervene.


Det blev aftalt i 1999 mellem den daværende regering og amterne, der deles om finansieringen

af TIC-systemet.


Det finder Niels Nygaard, formand for den nyfusionerede interesseorganisationer for 12.000 små og mellemstore

virksomheder indenfor handel, transport og service, HTS, bekymrende.


- Desværre fulgte der ikke flere ressourcer med udvidelsen

af TICs målgruppe i 1999. Det har konkret betydet, at udvidelsen ikke er sket så mange steder, som vi havde håbet.

Det er i vidt omgang blevet overladt til de enkelte regionale TIC''erne selv at vurdere, om man vil have serviceerhvervene med, og

det har medført, at serviceringen serviceerhvervene er blevet meget ujævn.


Flere regionale TIC''er er slet ikke

gået i gang, siger HTS'' formand, Niels Nygaard.


Han kritiserer samtidig, at regeringen har skåret bevillingerne til

TIC ned med ti mio. kr. fra 48 til 38 mio. kr. i 2003.


Niels Hovmand fra DHS mener imidlertid, at det nu er tid til at skue fremad.


-

Det er vigtigt, at vi nu får lavet en struktur, så der kommer ro om hele området, både når det gælder

regler og finansiering. Udgangspunktet er, at vi får mest mulig erhvervsfremme for pengene. Så kan det være ligegyldigt

om leverandøren af ydelserne er staten, amter eller private rådgivere, konstaterer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen