Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervs- og vækstminister vil modernisere dansk turisme

RB PLUS Statsansatte ser udkanten an trods kritik
»Jeg kommer til at lancere en stor turismestrategi senere på foråret, og der kommer jeg til at udlægge nogle pejlemærker for, hvor jeg ser, dansk turisme skal bevæge sig hen frem mod 2020. Det er noget, der tager afsæt i de udfordringer, som vi ser i den redegørelse, der er fremlagt i dag,« siger Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen. Foto:

Danmark taber markedsandele inden for turisme. Det illustrerer ifølge Troels Lund Poulsen behovet for at modernisere kyst- og naturturismen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) præsenterer til foråret sin strategi for dansk turisme frem mod 2020, men allerede i dag, udkommer en stor statusanalyse af dansk turisme fra Det Nationale Turisme Forum.

Rapporten viser, at Danmark får flere turister. Problemet er bare, at de lande, vi normalt sammenligner os med, får endnu flere. Derfor taber Danmark markedsandele – en udvikling, erhvervs- og vækstministeren gerne vil vende.

Turister skal have bedre service i Danmark

»Jeg kommer til at lancere en stor turismestrategi senere på foråret, og der kommer jeg til at udlægge nogle pejlemærker for, hvor jeg ser, dansk turisme skal bevæge sig hen frem mod 2020. Det er noget, der tager afsæt i de udfordringer, som vi ser i den redegørelse, der er fremlagt i dag,« siger Troels Lund Poulsen.

Turismens udfordringer er især tydelige i Danmarks yderområder, hvor kyst- og naturturismen taber markedsandele. Til gengæld går det bedre med turismen i de store danske byer.

film

Turisterhvervet skal moderniseres

Hvilke elementer, Troels Lund Poulsens plan præcis kommer til at indeholde, vil ministeren ikke løfte sløret for, men dagens rapport bekræfter ham i, at dansk turisme trænger til en modernisering – ikke mindst i yderområderne.

»Vi kan se, at det er i kyst- og naturområderne, vi har et stort potentiale, der kan indfries. Det er også derfor, at vi nu har lavet en politisk aftale om ti forsøgsprojekter, der skal være med til at skabe flere overnatningsmuligheder, og det er også derfor, vi i vores udspil har lagt op til yderligere 15 forsøgsprojekter,« siger han.

Tivoli Hjørnet

»Simpelthen fordi, vi kan se, at der er behov for at modernisere vores kyst- og naturturisme, så vi bliver mere attraktive. Fordi vi konkurrerer med andre lande som har investeret rigtigt mange penge i deres kyst og naturturisme.«

Kritik af projekter

De ti forsøgsprojekter, som Troels Lund Poulsen refererer til, har mødt heftig kritik fra flere sider. Kritikerne hævder, at strandparkerne vil ødelægge kyststrækninger, der indtil nu ikke har været ubebyggede. Den kritik kalder ministeren forfejlet. Han mener tværtimod, at de nye projekter er en tiltrængt modernisering, der kan gøre de danske yderområder mere attraktive for turister og samtidig skabe danske arbejdspladser.

»Jeg tror, man må konstatere, at vi har været alt for dårlige til at prioritere og skaffe de planlægningsmuligheder, der skal til for at gøre Danmark endnu mere attraktivt, end det er i forvejen,« siger han.

14BUSMoe-195216.jpg

»Hvis der var nogle, der var i tvivl, så er det jo nu igen dokumenteret sort på hvidt, at turismeerhvervet betyder rigtig meget i forhold til en række af vores landkommuner og holder hånden under rigtig mange arbejdspladser. Det er derfor, at det er afgørende, at vi udvikler vores turismes muligheder og ikke mindst giver nogle bedre planlægningsværkstøjer, sådan at turismeerhvervet kan udvikle sig. Det er jo lige præcis det, der kan være med til at styrke beskæftigelsestallene i nogle af de områder i Danmark, som er under pres,« siger han.

Troels Lund Poulsen fremlægger sin turismestrategi i det sene forår.

23BUSDorte-Krak-tilalle#2.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere