Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Energibranchen: Udgifter til el mindre end antaget

Det er ikke selskaberne, som transporterer og distribuerer el til slutkunderne, der bærer skylden for den galopperende stigning

i el-priserne, mener Dansk Energi, som repræsenterer energi-branchen.



Dansk Energi har udført en undersøgelse,

som viser, at elpriserne slet ikke er steget i det omfang, som regeringen beregnede i efteråret, da energiudspillet "Liberalisering

af energimarkederne" blev fremlagt.



- Regeringen skønner, at transport- og fordelingsomkostningerne, de såkaldte

nettarriffer, er steget med otte procent fra 1. januar 2000 til 1. januar 2003. Det er ikke korrekt. Nettarifferne er kun steget med

fire pct. i perioden, og det er mindre end inflationen, siger direktør Hans Duus Jørgensen, Dansk Energi.











Fejlagtige

tal

Dansk Energi mener direkte, at regeringens tal er fejlagtige, idet organisationens undersøgelse viser, at prisen for at

få transporteret og fordelt strømmen til elkunderne er faldt med en-to pct. på landsplan mål i faste priser

i den omtalte periode.



Det er Hans Duus Jørgensens synspunkt, at undersøgelsen dokumenterer, at det er lykkedes

for net- og transmissionsselskaberne at skære kraftigt ned på omkostningerne og effektivisere de enkelte selskaber.



-

Vi frygter, at regeringen vil stramme op for, hvor meget net- og distributionsselskaberne må opkræve for deres ydelser

hos el-kunderne. Det er der ingen grund til, siger direktøren for Dansk Energi.



Han pointerer, at selv om landets netselskaber

har haft millionudgifter til forberedelse af liberaliseringen og elmarkedsåbingen, er regningen ikke sendt videre til elkunderne.





Han vurderer ellers regningen til at være i størrelsesordenen 400 mio. kr. årligt siden 2000, og det er betalt

gennem rationaliseringer og effektiviseringer i selskaberne.

Ingen betydning

Undersøgelsen bygger på indberetninger

fra net- og transmissionsselskaber i hele landet, og Energistyrelsen har været med til at tilrettelægge den. Energistyrelsen

gør dog opmærksom på, at beregningerne i regeringens energiudspil fra efteråret byggede på tal fra

Dansk Energi, og det er disse tal som ikke var korrekte:



- Vi kan konstatere, at de tal, vi oprindeligt fik fra Dansk Energi,

ikke var sammenlignelige for årene 2000 til 2001, og de første udregninger var derfor ikke korrekte. Men vi er ude på

marginalerne, og ændringerne i tallene har ikke den store betydning. De nye tal ændrer ikke ved regeringens udspil fra

i efteråret om, at der er et stort potentiale for yderligere effektiviseringer i energibranchen, siger kontorchef Thomas Bastholm

Bille, Energistyrelsen.

Store stigninger

Foreningen af slutbrugere af energi har tidligere på året udregnet,

at de faste poster på elregningen, der dækker drift af elnettet og en række milljøopgaver, er steget fra

16 øre per kilowattime i 1998 til 35 øre i 2002.



Altså en væsentligt stigning på elregningen

til kunderne. Foreningens formand, underdirektør Peter M. Nielsen fra Danisco Sugar, vurderer, at omkostningerne på transmission

og distribution alene steg med 5,6 øre per kilowattime.



- Men der tegner sig et meget broget billede. Nogle af selskaberne

sætter priserne ned, mens andre hæver dem kraftigt, siger Peter M. Nielsen og fortsætter:



- De nye tal fra

Dansk Energi ændrer ikke ved vores synspunkt om, at priserne er steget for meget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen