Del : SMS
Berlingske Business

En uge i heftig turbulens

pilot
Blå bog: Lars Bjørking Alder: 51 år Uddannelse: Linjeofficer fra Flyvevåbnet, HD i Udenrigshandel. Karriere: Flyvevåbnet fra 1980 til 1990. Virksomhedskonsulent fra 1990 til 1993. Forsvarskommandoen fra 1993 til 1996. Pilot i SAS siden 1996, heraf de seneste tre år som kaptajn, Civilstatus: Fraskilt, har børnene Emilie (13 år) og Thomas (11 år)

Formanden for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, har spillet en nøglerolle i den seneste uge, hvor SAS har balanceret på randen af konkurs. Berlingske gennemgår her Bjørkings otte dramatiske døgn op til redningen af SAS.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mandag 12. november:

Kl. 8.03 løfter SAS sløret for en dramatisk overlevelsesplan med en pressemeddelelse om, at selskabet »begynder forfra med en ny offensiv plan.« Få minutter senere modtager det fælles forhandlingsorgan for pilotforeningerne i Danmark, Norge og Sverige, PFOR, et udspil fra SAS-ledelsen. Den nye plan indeholder voldsomme spare­krav over for piloter og kabinepersonale, og ledelsen lader forstå, at hele spareplanen skal gennemføres, hvis SAS skal overleve. »Sidste udkald,« kalder koncernchef Rickard Gustafson planen. Om formiddagen mødes formanden for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, med resten af bestyrelsen. Der er ingen overras­kelse at spore. Ledelsen havde få dage tidligere afvist et udspil fra piloterne, og bestyrelsen var bekendt med de samlede sparekrav. En enig bestyrelse bliver hurtigt enig om, at der er uløste problemer på især pensions­området i ledelsens udspil. Kravet om markant flere arbejdsdage forekommer ligeledes uspiseligt. Om eftermiddagen står Lars Bjørking i spidsen for et medlemsmøde, hvor der informeres om situationen. 130 piloter møder op, og stemningen er trykket. I modsætning til bestyrelsen kendte medlemmerne ikke omfanget af spareplanen. Bestyrelsen går fra mødet med et budskab om at afvise ledelsens plan, som den foreligger. Efter endnu et bestyrelsesmøde tager en udmattet Lars Bjørking til det nærliggende hotel Quality Airport Hotel Dan for at overnatte.

Tirsdag 13. november:

Lars Bjørking tager om formiddagen til det næste store medlemsmøde. Der er fortsat bred enighed om, at bestyrelsen skal afvise SAS-ledelsens ultimatum. Om eftermiddagen er ledelsens udspil igen på dagsordenen i bestyrelsen. Pension og antallet af arbejdsdage er de væsentligste knaster. Om aftenen går turen hjem for Lars Bjørking, der fortsætter kommunikationen via telefonsamtaler og emails.

Onsdag 14. november:

Dagen begynder med et bestyrelsesmøde i Dansk Pilotforening. Stemningen letter, da SAS-ledelsen om formiddagen indkalder til forhandlinger næste dag. Der koordineres løbende med pilotforeningerne i Norge og Sverige over telefonen. Glæden over at være indkaldt til forhandlinger er udtalt, selv om alle ved, at det bliver svært at nå til enighed. Omkring kl. 20.00 går turen hjem for Lars Bjørking, og ved midnat afsendes dagens sidste mail.

Torsdag 15. november:

Et TV-hold fra 21 Søndag står klar uden for hjemmet kl. 6.30 om morgenen. Turen går til Dansk Pilotforening, hvor bestyrelsen gør sig klar til forhandlinger. Kl. 12.30 begynder forhandlinger mellem SAS-ledelsen og pilotforeningerne i Danmark, Norge og Sverige i SAS-huset i Københavns Lufthavn. Møderækken fortsætter hele dagen – skiftevis i plenum og i mindre grupper, der diskuterer delområder. Lars Bjørking henter børn om eftermiddagen og holder sig orienteret om situationen i SAS-huset via email og telefon. Møderækken forløber godt, og parterne har nærmet sig hinanden på væsentlige områder. Der er dog fortsat uenighed på pensionsområdet.

Fredag 16. november:

Møde i Dansk Pilotforenings bestyrelse. Optimismen er steget efter gårsdagens møder, selv om der fortsat er væsentlige knaster i forhandlingerne. Lars Bjørking henter børn om eftermiddagen og tager sig tid til at se fodbold med sin søn om aftenen. Fodboldkampen bliver dog afbrudt af hyppige telefonopkald om forhandlingerne, og en stor bunke mails venter i de sene aftentimer.

Lørdag 17. november:

Lars Bjørking tager til et hurtigt møde i Dansk Pilotforening med 21 Søndag i hælene. Hans 11-årige søn, der i hverdagene bor hos sin mor, er på weekendbesøg og tager med til Dansk Pilotforenings lokaler. Efter et koordinerende møde i pilotforeningen holder Lars Bjørking fri om eftermiddagen og tager til fodbold med sin søn. Senere skal datteren, der har overnattet hos en veninde, hentes. Om aftenen koordineres der med foreningerne i Norge og Sverige over telefonen. Kl. 22.00 sender piloterne et nyt tilbud til SAS-ledelsen.

Søndag 18. november:

Det er den store skæbnedag, hvor der er deadline for en aftale med ledelsen. Om formiddagen afviser SAS-ledelsen det seneste udspil fra piloterne. Kl. 13.00 tager Lars Bjørking med sine to børn til Park Hotel, hvor piloterne fra de tre lande diskuterer næste træk. Et par timer senere skriver formændene for de tre pilotforeninger under på et nyt og endeligt udspil. En forhandlingsdelegation tager tilbage til SAS-huset. Pilotforeningerne skifter løbende ud i forhandlingsdelegationerne, og Lars Bjørking bliver på Park Hotel. Skiftende meldinger om forhandlingernes gang florerer på nyhedskanalerne og avisernes hjemmesider. Lars Bjørking har løbende kontakt til forhandlerne i SAS-huset. Kl. 20.00 afleverer han børnene hos sin ekskone, og derefter går turen hjem. Selv om forhandlingerne endnu ikke har givet resultat, har Lars Bjørking en god følelse, da han lægger sig til at sove ved midnatstid.

Mandag 19. november:

Lars Bjørking vågner kl. 7.00 og konstaterer, at der er indgået en aftale mellem piloterne og ledelsen. Det danske kabinepersonale har endnu ikke indgået en aftale med ledelsen, men Lars Bjørking er overbevist om, at SAS overlever. Formiddagen går med interviews og et bestyrelsesmøde, før Lars Bjørking er klar til et større medlemsmøde kl. 15.00. Umiddelbart før mødet kommer meddelelsen om, at kabinepersonalet også har indgået en aftale med SAS-ledelsen. Selskabet er reddet, og SAS-topchef Rickard Gustafson roser medarbejderne for at have taget ansvar. Nu venter en urafstemning i pilotforeningen om aftalen, men det kalder Lars Bjørking for en formssag. Piloterne har accepteret et resultat, der på de fleste områder ligger tæt på ledelsens oprindelige udspil. Nu er det op til ledelsen at vise, at den kan levere varen, slutter Lars Bjørking.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere