Berlingske Business
LIVE
17:02

En huskekage til VK-partierne

Naturligvis må en fredag morgen med to meningsmålinger, hvor de konservative ligger under valgresultatet (Green/Børsen

minus et og GfK/BT minus tre), have givet det lille regeringsparti en urolig weekend.



Og i GfK-målingen understreges den

triste udvikling for regeringen endda ved, at VK''s flertal med Dansk Folkeparti er snævret ind til et enkelt mandat - og ved,

at Socialdemokratiet nu for første gang siden valget har tilbageerobret pladsen som Danmarks største parti.



Det

var den tidligere konservative leder og mangeårige minister, Erik Ninn-Hansen, som engang betegnede VK-forholdet som "et had-kærlighedsforhold.

Uden kærlighed!"



Mere præcist kan det næppe formuleres. Og det dækker mere end nogensinde situationen

de seneste måneder, hvor regeringens sikre greb om vælgerne begynder at smuldre.



De konservatives frustrationer er

nemme at forstå. Det er alene statsministeren og hans parti, der har lukreret på regeringens popularitet og resultater.

Og uanset om flere af Venstres ministre (Thor Pedersen og Tove Fergo p.t.) kan høre isen knage under sig, er det stadigvæk

de konservative, der lever med truslen om markant tilbagegang ved det kommende valg. I de fleste undersøgelser går Venstre

enten frem eller bevarer sit mandattal.



Tilmed har den strategi, Det konservative Folkeparti har valgt, vist sig kun at forværre

situationen. Ikke alene for Bendt Bendtsen og hans parti, men for hele regeringen.

Angreb på Venstre

Internt har partiet

lagt arm med Dansk Folkeparti, hvis ledere til gengæld er meget frustrerede over den modtagelse og mangel på interesse, de

møder hos konservatives medlemmer af regeringen. Der er langt bedre kemi fra konservative til Venstre.



Man har i fuld

offentlighed presset Venstre og statsminister Anders Fogh Rasmussen til skattelettelser, hvis symbolværdi er stor, men næppe

har en mærkbar størrelse, hvis formålet har været en såkaldt dynamisk effekt.



De konservative

angriber Venstre. Legendarisk vil Bendt Bendtsens udtalelser om, at Venstre-folk nærmest er socialdemokrater plus eller minus

10 procent blive husket længe.



Det kommer i forlængelse af en offensiv i hele landet og en offentlig strid om tv-udsendelsen

fra EU-topmødet i København i december, hvor Fogh tydeligvis fremstår som handlekraftig statsmand og den konservative udenrigsminister

Per Stig Møller som en bi-person.



De konservative benyttede anledningen til nye angreb på Fogh, endnu inden den

havde rullet over hjemlige tv-skærme. Resultatet udeblev ikke. Meterlange artikler i dagbladene om VK-stridigheder og et enormt

fokus på en udsendelse, der jo netop var bedre for Fogh end for Per Stig Møller. Udenrigsministeren holdt sig da også

klogt i baggrunden, da debatten rullede.



Men den konservative strategi er kikset af flere grunde.



De borgerlige vælgere

- også de konservatives - kan godt lide Fogh Rasmussen og finder (med rette), at han er en dygtig statsminister. De belønner

ikke angreb på ham.



Det giver derfor ikke konservative pluspoint hos vælgerne med deres anti-Venstre strategi.



Vælgerne

belønner aldrig uro. Og de oplever, at de konservative er skyld i den.



Når de konservative klager over mangelfuld

gennemslagskraft, udstiller de jo politisk svaghed. Det belønnes heller ikke.



Skattelettelserne er bestemt de konservatives

fortjeneste. Men skatteløfter og små skattelettelser er næsten umulige at score vælgerpoint på.



Et

af partiets bedste kort, justitsminister Lene Espersen, er løbet ind i mange dårlige sager og tilsvarende dårlig

presse. Senest har Dansk Folkeparti måttet presse hende til at gennemføre de hastighedsgrænser på motorveje,

som ellers var en konservativ mærkesag i valgkampen, og senest er det kommet frem, at der går flere dømte frit

omkring, end der sidder i landets fængsler. Den konservative retspolitik har fået nogle slemme skrammer.











Fra

småtingsafdelingen

Partileder Bendt Bendtsen bruger kræfter på alle tænkelige sager fra den politiske småtingsafdeling:

dankort, sikkerhed til søs, befordringsfradrag og ungdomsboliger.



Dermed kan han ikke løse den afgørende

partilederopgave: at lægge kursen, tage og starte store samfundsdebatter og give partiet profil.



De politiske balloner,

der sendes op, skaber billeder af et parti, der mener, at det vigtigste i politisk arbejde er at komme i avisen - også med urealistiske

forslag uden parlamentariske muligheder. Sådan kan man føre oppositionspolitik, men ikke regeringspolitik.



De første

fire-fem år er Fogh (ganske som Schluter i sin tid) fredet.



Schluter indbød i Firkløverets tid til et te-party,

som skulle genskabe holdånden i hans regering. Det er klart, at det nu er statsministerens opgave at samle de to regeringspartier

om de indenrigspolitiske opgaver.



For de bliver den ny dagsorden: økonomi, beskæftigelse, uddannelse, forskning,

trafik og regional udvikling. Foruden at samle flertal for den kommende EU forfatningstraktat ved en folkeafstemning.



Midtvejskrisen

kræver naturligvis handling fra chefen. Men den kræver også aftalte spilleregler mellem de to regeringspartier,

hvor de konservative efter at have fået egen spindoktor og ny strategi er ved at gå helt amok i frustration over Venstres

succes og deres egen stilstand. Men vejen frem er en fortsat borgerlig regering. Og en markant udnyttelse af ministerposterne og de

ressorter man råder over til konservativ profilering (se: Brian Mikkelsen og Henriette Kjær som de ministre, der afslører

mest håndelag).



Den slags flytter. Det gør ballade i regeringen og angreb på Venstre ikke. Det afslører

de seneste meningsmålinger endnu engang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen