Del : SMS
Berlingske Business

Eksplosiv vækst i salget af kaffe

Kaffe
Arkivfoto Foto:

Selv om danskerne drikker mindre kaffe end tidligere, er globale prisstigninger og trang til særlige kaffeformer med til at skabe en eksplosiv vækst i salget af kaffe på 25 procent målt i kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med en stigning i omsætningen fra 2,2 til 2,6 milliard kroner ligner kaffeindustrien et marked i nærmest eksplosiv vækst. Kigger man blot et par år tilbage lå omsætningen stabil i en årrække på 2,1 milliard kroner. Det viser en analyse lavet af Euromonitor International for Berlingske.

Men selvom omsætningen er vokset voldsomt, er der ikke blevet langet mere kaffe over disken. Tværtimod. På blot et år er salget faldet med 2 procent målt i ton.

Den pludselige vækst i omsætningen har flere forklaringer, blandt andet svingende – og på det seneste – stigende råvarepriser. Men udviklingen skyldes også danskernes trang til andre former for kaffe end god gammeldags filterkaffe. Friskkværnet gourmet-kaffe, espresso-kaffe og den hypermoderne kapsel-kaffe, er alle typer af kaffe, som danskerne har taget til sig. Den største vækst vinder man dog i salget af frysetørret kaffe. Her blev der i 2011 solgt syv procent mere end året før. De nye kaffetypers vækst kan også ses ved at Nestlé, som hovedsaglig er kendt for frysekaffen Nescafé i dag har en markedsandel på 8,2 procent af det samlede kaffemarked, og her er Nestlés anden store succes – Nespresso – ikke medregnet.

Store aktører dominerer markedet

Trods Nestlés succes, domineres markedet fortsat af de tre store aktører: Merrild Kaffe A/S, BKI Kaffe A/S og Kraft Foods Danmark, der tilsammen har sat sig på næsten 75 procent af markedet. Merrild Kaffe har den største omsætning, hvilket skyldes forbrugerloyalitet, men også at Merrild har formået at rykke med danskernes kaffetrends blandt andet med deres kapsel-kaffeprodukt Senseo.

Euromonitors analyse omfatter kun salget af kaffe men ikke den store omsætning der ligger hos kaffebarerne – en industri som blomstrer og i særdeleshed viser, at danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste

Kæder som Baresso, Kong Kaffe, Coffee Collective og Riccos Kaffebar har de seneste fem år oplevet klar vækst både i antallet af kaffebarer og på bundlinje. »Det her er et udtryk for, at forbrugerne har ændret den måde, de spiser og drikker på. Hvor vi for ti år siden spiste størstedelen af vores mad i hjemmet, så spiser mange forbrugere i dag meget af deres daglige mad »on the go«,« forklarer Heidi Boye, der er ekstern lektor ved Institut for afsætning ved CBS og seniorkonsulent ved Landbrug.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere