Del : SMS
Berlingske Business

Efterlønnen dør ud af sig selv

pix-efterløn
Overskrift
Udsigten til et efterlønsliv med sofahygge med hunden bliver stadig mindre.
Danskerne er en nation af opsparere
Overskrift
Færre og færre sparer op til efterløn. Foto:

En række politiske partier med De Konservative, De Radikale og Liberal Alliance i spidsen tordner mod efterlønsordningen. Men i virkeligheden kan de spare på krudtet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efterlønsordningen er stille og roligt ved at dø ud helt af sig selv, skriver Søndagsavisen. På bare 10 år er der således forsvundet mere end 400.000 personer ud af ordningen, så det i dag kun er halvdelen af alle a-kassemedlemmer, der betaler til efterlønnen.

Forsætter faldet i samme tempo, vil efterlønsordningen være forsvundet helt af sig selv om godt 25 år.

»En af grundene til, at stadig færre betaler til ordningen, er, at bordet fanger, hvis du ikke er meldt til, når du fylder 30 år. I den alder er der ikke mange, der tænker på pension og efterløn. Det er også i de år, mange stifter familie og måske køber hus. Så det er rare penge at spare, især hvis du ikke tror, at ordningen fortsat eksisterer, når du passerer de 60 år,« siger Per H. Jensen, professor ved Aalborg Universitet.

Gråt guld får nemt nyt job

Ser man alene på de 30-34-årige - altså efter, at det er for sent at springe på - har kun 56 procent valgt at gå med. Det vil sige, at 44 procent i den alder aldrig nogensinde vil kunne få efterløn. I 2000 var det det kun 36 procent af de 30-34-årige, der for altid havde vinket farvel til efterlønnen.

Per H. Jensen peger også på, at de skrappe modregningsregler af anden pension med tiden vil gøre ordningen mindre interessant. Hans beregninger viser, at man kun vil få udbetalt 700 kroner om måneden i efterløn, når de seneste ændringer fra 2006 er slået igennem, hvis man går på efterløn som 62- eller 63-årig og har en arbejdsmarkedspension på 250.000 kroner.

»Eftersom flere og flere får stadig større arbejdsmarkedspensioner, vil det betyde, at efterlønsordningen også af den grund vil blive udfaset af sig selv,« siger Per. H. Jensen.

Alder er ingen hindring

Han synes, at man derfor bør lade ordningen være i fred.

»Så vil det være en god ordning for dem, der ikke fik så godt fodfæste på arbejdsmarkedet og ikke fik sparet så meget op til pension.«

Det er ikke kun antallet af efterlønsberettigede, der falder. Der er også stadig færre, der benytter ordningen. Ifølge en opgørelse fra professor Peder J. Pedersen, Aarhus Universitet, gik fire ud af ti 60-64-årige på efterløn i 2004. I dag er det kun tre ud af ti. Det sammenholder han med, at ledigheden blandt de 55-59-årige i dag kun er marginalt højere end den gennemsnitlige arbejdsløshed.

»Det tyder på, at arbejdsgiverne i højere grad efterspørger ældre medarbejdere. Hvis den ældre del af arbejdsmarkedet oplever at føle sig mere værdsat, viser undersøgelser, at de venter nogle år med at gå på efterløn. Det trækker også i den rigtige retning,« siger Peder J. Pedersen.

Danskerne vil pensioneres tidligt

Han mener dog ikke, at man blot skal vente på, at efterlønnen forsvinder af sig selv.

»At ordningen måske er væk i 2036, hjælper os ikke så meget her og nu,« siger Peder J. Pedersen.

Per H. Jensen ser anderledes på det.

»Mange mener, at alle landets problemer vil være løst, bare man afskaffer efterlønnen. Det er det rene pjat,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere