Del : SMS
Berlingske Business

E-handlen boomer, mens kontanter langsomt forsvinder

Betalingskort
ARKIVFOTO. Foto:

Forbrugslysten stiger, og det er særligt handel på internettet, der driver væksten i detailhandlen. Samtidig sætter dankortbetalinger ny rekord i 2015, mens forbrugerne ifølge ekspert bevæger sig længere og længere væk fra at bruge kontanter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerne får i stigende grad smag for at handle hjemmefra via internettet, hvor der kun skal få klik på computeren eller smartphonen til, før den bestilte vare er på vej med levering mod forbrugerens hjem.

I 2015 var der en fremgang i e-handlen på 13,6 pct. i antallet af dankort-transaktioner. Tendensen bekræftes hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, der har regnet sig frem til, at danske forbrugeres handel på nettet i 2015 voksede med 11,9 pct. til 90,4 mia. kroner. Den tocifrede vækst forventes at fortsætte i år, så e-handlen i 2016 runder 100 mia. kroner.

»Det er en meget markant vækst. Detailsalget og forbruget er inde i en god udvikling, og der er ingen tvivl om, at det er e-handlen, der primært driver væksten i detailhandlen i disse år,« siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.

Han forklarer udviklingen med, at danskere i alle aldersgrupper handler mere på nettet, og at stadigt flere butikker sælger på både nettet og i fysiske forretninger.

»I 2015 så vi ikke kun, at fysiske butikker etablerer netbutik, men også at netbutikker etablerer fysiske butikker eller showrooms. Det er ikke enten eller, men både og, for det handler om at være til stede, hvor kunderne er, så de kan vælge den handelsform og service, der passer for dem hér og nu,« siger Henrik Hyltoft.

Nye tal fra betalingsmastodonten Nets viser samtidig, at danskerne betaler med Dankortet som aldrig før. I 2015 blev det i alt brugt 1,2 milliarder gange og satte dermed ny rekord. Det er næsten 100 mio. flere gange end året før, hvilket svarer til en stigning på ni pct.

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d

Dankort-ekspert og seniorpartner hos PlusCON Henning N. Jensen har gennemgået de nye dankort-tal for Berlingske. Ifølge ham betyder det øgede dankort-forbrug, at vi i øjeblikket styrer imod et samfund uden kontanter. Det ses blandt andet ved, at dankort-transaktionerne fortsat bliver mindre og mindre, når vi eksempelvis vælger at bruge dankortet til at betale små­beløb med i supermarkedet.

»Det her er en fortsættelse af tidligere tiders langsomme, men sikre halen ind på kontanter. Vi kvæler kontanter ovenfra med et lavere gennemsnit pr. betaling. Alt peger i retning af, at samfundet får brug for færre kontanter, som vi langsomt vil se forsvinde i de kommende år,« siger han.

På området for e-handel ligger danskerne i den europæiske superliga ifølge tal fra Dansk Erhverv. 79 pct. af danskerne har inden for det seneste halve år handlet på nettet, mens kun halvdelen i EU har e-handlet inden for de seneste 12 måneder.

Særligt de yngre benytter sig meget af e-handel, hvor næsten ni ud af ti danskere i alderen 18-35 år har e-handlet inden for det seneste halve år. For danskere over 60 år er det syv ud af ti.

2015 har været et ekstremt år for Dankortet. Vi ser, at betalingsmønstre og betalingsmuligheder ændrer sig meget i disse år.

Jeppe Juul-Andersen, direktør hos Nets med ansvar for Dankortet
DEL CITAT

Henning N. Jensen vurderer, at Dankortet står i »en utroligt stærk situation«, da danskerne »med al tydelighed bakker op« om det 32 år gamle betalingskort. Men skal Nets i fremtiden bevare samme dominerende position på kortmarkedet, skal de ifølge Henning N. Jensen være »vaks ved have­lågen«, da trusler pludselig kan komme fra EU-regulering eller nye løsninger fra konkurrenter som Visa eller MasterCard.

»Og Nets’ svagheder har næsten altid været deres supertankerstørrelse og dermed den hastighed, hvormed de kan manøvrere skuden rundt. Det virker dog til, at de har fået mere fart på, og derfor er jeg ikke særlig bekymret for Dankortet. Men selvfølgelig skal Nets blive ved med at fokusere på nye pejlemærker ude i horisonten,« siger han.

Torsdag 4

Hos Nets siger Jeppe Juul-Andersen, der er direktør med ansvar for Dankortet, at de arbejder hårdt på at sikre, at Dankortet beholder sin førerposition.

»2015 har været et ekstremt år for Dankortet. Vi ser, at betalingsmønstre og betalingsmuligheder ændrer sig meget i disse år. Derfor arbejder vi hele tiden med at udvikle Dankortet, så det fortsat kan være danskernes foretrukne betalingsmiddel – også i de mange nye betalingsløsninger, som kommer på markedet,« siger Jeppe Juul-Andersen.

Danskernes øgede brug af Dankortet medførte, at seks dage i 2015 kom ind på top-10 listen over dage med det højeste dankort-forbrug nogensinde. Forklaringen skal findes flere steder.

For det første ses væksten i dankortforbruget ifølge økonomer som et fingerpeg om, at privatforbruget i øjeblikket er i blomstring efter flere sløje år.

For det andet skal tallene ses i lyset af, at danskerne i stigende grad bruger dankortet til at overføre penge via mobilen, til at handle på nettet, til at betale regninger med eller til eksempelvis at foretage automatisk opfyldning på rejsekort eller taletid.

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

Særligt brugen af mobilbetaling såsom MobilePay eksploderede sidste år med 175 pct. sammenlignet med 2014.

Nets oplyser, at en stor del af væksten i internetdelen, der repræsenterer lidt under halvdelen af den samlede vækst, er båret af mobilbetaling, og derfor forsøger betalingsgiganten hele tiden at forny sig. Blandt andet har Nets i løbet af i år gjort det muligt for forretninger at tilknytte deres loyalitets- eller kundeprogrammer til Dankortet, introduceret et kontaktløst betalingskort og senest annonceret, at danskerne også får mulighed for at putte kortet ind i telefonen i løbet af 2016.

»Dankortet er ikke et frilandsmuseum – der sker en masse udviklingstiltag, og vi passer hele tiden på Dankortet ved at forny det. Det har vi gjort i 2015, og det kommer vi til at sætte endnu mere tryk på i 2016,« siger Jeppe Juul-Andersen, der forventer, at dankorttransaktionerne vil være tæt på at runde 1,3 milliarder ved årets udgang.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere