Del : SMS
Berlingske Business

DSBs problemer med IC4 fortsætter

DSB
Det er for dyrt for DSB – både juridisk og økonomisk – at ophæve kontrakten med den italienske togleverandør af IC4-togene. I stedet har DSB indgået et forlig, der bl.a. indebærer, at alle togsæt skal leveres inden udgangen af oktober 2013. Foto:

DSB hænger på de skandaleramte IC4-tog. Det måtte tog­selskabet i går indrømme over for transportministeren, mens han havde travlt med at sikre DSB statsgaranterede milliardlån.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB sidder fast i sit skandaleramte og gældsfyldte morads.

Det står klart, efter at selskabet i går meddelte, at man hænger på kontrakten med den italienske leverandør af IC4-tog, AnsaldoBreda. Samtidig ventes Folketinget i dag at vedtage en lov, der skal sikre DSB statsgaranti på lån for over otte mia. kr.

Den for DSB nedslående melding om IC4-togene blev overbragt af selskabets ledelse og Kammeradvokaten på et møde med Folketingets trafikordførere og transportministeren i går eftermiddag. Forhandlingerne har været mere end et år undervejs, og vurderingen lyder, at det er for dyrt juridisk og økonomisk at ophæve kontrakten med den italienske togleverandør.

I stedet har DSB indgået et forlig om leverancen af de sidste 22 IC4- og 14 IC2-tog. DSBs ordre lød for 12 år siden på i alt 83 IC4-tog. Forliget indebærer, at alle togsæt skal leveres inden udgangen af oktober 2013 – sker det ikke, kan DSB annullere resten af togordren.

»Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men den ændrer ikke ved, at IC4-leverancerne har været en ulykkelig situation for alle parter,« siger Frank Olesen, direktør i DSB Vedligehold A/S og ansvarlig for IC4-programmet i en pressemeddelelse.

Tæt på brøler for millioner

Med forliget råder DSB bod på en kæmpebrøler, der inden for få uger kunne have kostet selskabet flere hundrede mio. kr.

Oprindeligt ville DSBs mulighed for at udnytte en rabatordning til at indkøbe reservedele for en halv milliard kroner hos AnsaldoBreda nemlig udløbe ved udgangen af 2012. Pengene kommer ud af en samlet kompensationen på i alt 2,25 mia. kr. fra An­saldoBreda.

Indtil videre har DSB opnået 200 mio. kr. i rabat på reservedele, og selskabet stod altså til at miste de resterende 300 mio. kroners rabat. Nu sikrer forliget imidlertid, at DSB får frem til udgangen af september næste år til at færdiggøre købet af reservedele for én mia. kr. for at opnå den fulde rabat.

»Mange juridiske forhold skal være opfyldt samtidig, for at vi kan hæve den nuværende kontrakt, og konsekvenserne ville være både uklare, årelange og risikobetonede. Den nye aftale anerkender vores kompensationstilgodehavende og giver os utvetydig mulighed for at annullere restleverancerne, hvis der sker yderligere forsinkelse,« uddyber DSB-direktør Frank Olesen.

DSB får statsgaranterede lån

Midt i udmeldingen om de skandaleramte IC4-tog havde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) travlt med at forsvare lovforslaget L8 om DSB, som ventes vedtaget i Folketinget i dag.

For at DSB skal undgå problemer på det frie lånemarked, vil staten stå som garant, når selskabet frem til 2014 samlet skal refinansiere og optage nye lån til driften for over otte mia. kr. Oprindeligt var det meningen, at DSB skulle opnå en rentegevinst på op mod 600 mio. kr. gennem manøvren. Men det har EU-Kommissionen spændt ben for, fordi man vurderer, at der vil være tale om direkte statsstøtte til togselskabet. I stedet skal DSB betale rentegevinsten tilbage til ministeriet.

»Der er ingen tvivl om, at DSB er i store økonomiske problemer. Men vi vil faktisk gerne være med til at hjælpe DSB ud af de problemer, og det er det, vi gør nu,« siger transportminister Henrik Dam Kristensen:

»Omkring IC4-togene er det jo en ulykkelig sag, som vi helst havde været foruden. Men nu har DSB i det mindste fået en bagkant på leverancen af togene.«

Berlingske Business mødte DSBs administrerende direktør Jesper Lok på vej til møde i Transportministeriet i går eftermiddag. Han ønskede dog hverken at kommentere IC4-sagen eller de statsgaranterede lån til DSB.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere