Del : SMS
Berlingske Business

Ditlev Engel jagter holdbar vækst

26BUSPix-Ditlev-Engel.jpg
Overskrift
Vestas’ tidligere topchef Ditlev Engel skal styre arbejdet med at udvikle værktøjer til bæredygtighed i de små og mellemstore virksomheder. Foto: Erik Refner
 

Vestas’ tidligere topchef Ditlev Engel trækker i arbejdstøjet som formand for en grøn tænketank. Kravet er konkrete værktøjer, som skal fremme bæredygtig vækst i danske virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

100 millioner flasker øl og sodavand. Så meget sprøjter Carlsberg i gennemsnit ud hver eneste dag, og vand er selvsagt en helt uundværlig råvare. Men hver gang Carlsberg producerer en flaske øl, har virksomheden i gennemsnitlig brugt 3,3 flasker vand på grund af vandforbrug i produktion og rengøring.

Det er et problem for Carlsberg, fordi vand bliver både sværere og dyrere at skaffe. Samtidig er det et problem for samfundet, fordi vand på globalt plan er en knap ressource.

»Vi arbejder målrettet på at nedbringe vores vandforbrug i produktionen. Det giver både mening for os, fordi vi sparer penge, og fordi det skal være med til at sikre, at vi kan opretholde produktionen i fremtiden,« forklarer Jan Breinholt, vice president for Procurement Europe i Carlsberg.

Diverse fødselsdage

Vandforbrug er én af flere store udfordringer, som Carlsberg-chefen onsdag fremhævede under et vækstseminar hos den nye tænketank »Big Future 2025«. Ligesom Carlsberg kæmper for at udvikle en fremtidssikret forretningsmodel, vil tænketanken i løbet af det næste år udvikle en række konkrete værktøjer, som virksomheder kan bruge til at skabe langsigtet og bæredygtig vækst.

Bagtæppet for tænketankens arbejde er den hurtigt voksende globale middelklasse kombineret med et øget pres på knappe ressourcer. Det gælder ikke kun vand, men også energi, fødevarer, en række metaller og mange andre råvarer.

Konkrete værktøjer

Vestas’ tidligere topchef Ditlev Engel står i spidsen for Big Future 2025s advisory board, som også rummer en række andre danske erhvervsprofiler som Coop Danmarks administrerende direktør Peter Høgsted og PFA Pensions topchef Henrik Heideby. Målet er klart – men de konkrete værktøjer må virksomhederne vente på.

»Vores mål er at skabe en stafet i form af en række konkrete værktøjer, som hver virksomhed skal løbe i mål. Hvis vi ikke lykkes med det, er det her ikke en succes,« siger Ditlev Engel og uddyber:

23BUSarla#2.jpg

»Hvad vi kommer til at anbefale om et år, vil jeg ikke foregribe. Men det er klart, at det skal være konkret og relevant for de enkelte sektorer. Det vil være fantastisk, hvis vi kan ende med en række anbefalinger, som er relevante for alle industrier på tværs. Men som et minimum skal det være sådan, at alle de væsentlige industrier i Danmark kan gå ud og bruge de her anbefalinger.«

Engel understreger flere gange, at værdiskabelse i fremtiden både handler om holdbarhed og vækst. Altså at det ikke er nok at skabe profit på den korte bane – virksomhederne skal have et længere lys på af hensyn til deres egen profit og det samfund, de er en del af.

Snik-snak eller hård forretning

Seminaret fandt sted både i Gladsaxe og Fredericia med videotransmission af en række oplægsholdere. På jyllandssiden talte professor Steen Hildebrandt fra Aarhus Universitet, som også er en del af Big Future 2025s advisory board. Han understregede, at bæredygtighed handler om hård forretning – ikke om bløde værdier.

»Mange har den idé, at bæredygtighed ikke er noget snik-snak, man behøver tage alvorligt. Men realiteten er jo formentlig det stik modsatte. Hvis vi ikke tager bæredygtighed meget alvorligt, kommer vi i vanskeligheder både som virksomheder og som lande. Så noget af det, Big Future-projektet går ud på, er også at udvikle alternative og bæredygtige produktionsmodeller,« sagde han.

Vestas præsenterer stor sparerunde og organisationsændring

Steen Hildebrandt er samtidig nervøs for, at ny og kortsigtet vækst i Danmark og resten af verden kan afspore mere langsigtede og bæredygtige ideer.

»Når vi siger »tilbage på vækstsporet«, bliver jeg nervøs. Det lyder, som om vi ikke har lært noget af den seneste krise. Vi skal jo ikke tilbage til de gamle banker og de gamle forestillinger. Vi skal have fat i noget nyt.«

I løbet af det næste år skal advisory boardet mødes seks gange og indhente input og teste ideer på et vækstpanel bestående af primært små og mellemstore virksomheder. I dag har Instituttet for Fremtidsforskning samlet 60-80 virksomheder, og målet er 250.

»Vi har stor interesse for små og mellemstore virksomheder, da det i høj grad er her, vi faktisk kan gøre en indsats. De store har flere penge til denne type strategiarbejde,« forklarer Carsten Beck, seniorforsker på Instituttet for Fremtidsforskning.

26BUSDitlev.jpg

Ønsket om konkrete anbefalinger blev gentaget igen og igen i både Gladsaxe og Fredericia. Og det er da også den klare ambition, at Big Future 2025 skal føre til mere end skåltaler og endnu en rapport til skuffen.

»Det her skal kunne drive udviklingen og sætte nogle eksempler. Hvis der ikke er klare succeskriterier, bliver det bare en ceremoni og en skåltale, og det mener jeg, at alt for meget af nutidens CSR er fuld af. Vi skal have holdbar vækst ind som et kerneelement i alle virksomheders vækststrategi – både i forhold til omverdenens påvirkning, men også i forhold til økonomisk bæredygtighed. Altså langsigtet, vedvarende vækst,« siger Niels Duedahl, topchef i energiselskabet SE og initiativtager til Big Future 2025.

Foreløbig har tænketanken luftet masser af store tanker. Nu venter virksomhederne på konkrete værktøjer, der kan rykke den fremtidige vækst i en mere holdbar retning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere