Del : SMS
Berlingske Business

»Det var lidt af en øjenåbner«

15MASJesper-Koefoed.jpg

Artiklen fortsætter under annoncen

Jesper Koefoed var på kursus i Schweiz i november 1990, da han blev ringet op af sin chef hos revisionsfirmaet C. Jespersen, Kurt Gimsing, med besked om, at Nordisk Fjer var gået i betalingsstandsning.

Revisionsfirmaet havde fået til opgave at hjælpe kuratorerne med udredningen af koncernens kollaps, og Jesper Koefoed blev bedt om at skynde sig hjem for at være med.

»Jeg smed, hvad jeg havde i hænderne, og kørte til Danmark. Dagen efter mødte jeg på arbejde på Nordisk Fjers hovedkontor,« fortæller Jesper Koefoed.

15MASjohannesportræt.jpg

Det var partner Finn L. Meyer, som på revisionsfirmaets vegne havde fået opgaven med at hjælpe kuratorerne, men flere partnere i revisionsfirmaet var også involveret i udredningen, heriblandt Jesper Koefoeds chef, Kurt Gimsing.

Jesper Koefoed var dengang bare 26 år og endnu ikke uddannet statsautoriseret revisor. De første par måneder gik med at bistå med kuratorernes forsøg på at redde dele af fjer-imperiet og skabe overblik over den omfattende svindel, som var foregået. Efter jul overgik Kurt Gimsing og Jesper Koefoed til at bistå Bagmandspolitiet som økonomisk sagkyndige.

»Det var lidt af en øjenåbner og ekstremt spændende. Jeg kom fra Tåstrup på Vestegnen og havde knap været ude at rejse før, og pludselig rejste jeg hele verden rundt sammen med politiet og anklageren. Vi var i London, på Isle of Man, på Guernsey, i New York og Hong Kong for at følge pengestrømmene og afdække, hvordan svindlen var foregået,« siger Jesper Koefoed.

15MASPernille-Bigaard.jpg

Opgaven var at udarbejde såkaldte revisionsberetninger til Bagmandspolitiet, som kunne tjene som dokumentation i de kommende straffesager.

»Det lykkedes at få dokumenteret hver en uregelmæssighed i de mange fiktive transaktioner, der var lavet. Og ved at følge pengene fra den ene konto til den næste fandt vi også ud af, hvordan pengene var blevet brugt. Alt blev trevlet totalt op, så det stod klart, hvad fakta var, og hvem der havde svindlet,« siger Jesper Koefoed.

Inden det sidste punktum var sat, og Jesper Koefoed kunne sætte sit navn på revisionsberetningen til politiet, var der gået tre-fire år. Jesper Koefoed var i mellemtiden blevet statsautoriseret revisor. Godt hjulpet af Nordisk Fjer-sagen, som passede perfekt til pensum og hans eksamensforberedelser.

Jesper Koefoed er nu 51 år og topchef for revisionsfirmaet EY i Danmark, men selv i dag trækker han på den viden, han fik i Nordisk Fjer-sagen.

»Evnen til at kunne gennemskue koncerner og komplekse økonomiske sammenhænge er helt klart en kæmpe gevinst fra dengang,« siger han.

14BUSLars-Larsen#3.jpg

Siden bistod han også Bagmandspolitiet med at komme til bunds i andre store straffesager om økonomisk kriminalitet. Eksempelvis sagen mod Klaus Riskær Petersens Accumulator Invest, selskabstømmersagerne, Tvind-sagen, Brixtofte-sagen og sagen mod Memory Card Technology.

Af de svindelsager, der har været i dansk erhvervsliv gennem årene, skiller Nordisk Fjer-sagen sig ifølge Jesper Koefoed ud på ét punkt.

»Det er den største virksomhed, hvor der har været lavet så massiv svindel. Nordisk Fjer var en stor produktionsvirksomhed, og der gik tusindvis af arbejdspladser tabt, og fabrikker måtte lukkes. Det var ikke bare som Stein Baggers IT-Factory med 40 ansatte og en leasingkarrusel – og OW Bunker-sagen kommer formentlig til at overstige Nordisk Fjer målt på tab for kreditorer og aktionærer,« siger Jesper Koefoed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere