Berlingske Business

Derfor skaber robotter, computere og malkemaskiner tusindvis af nye job

Robot
Robotterne øger danskernes produktivitet og det kan give en højere løn. Foto:

Investeringer i robotter, computere og lignende går hånd i hånd med skabelsen af tusindvis af nye job, viser ny analyse fra Cepos. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, er enig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Robotter skaber job. Virksomhederne har over de sidste mange år investeret milliarder af kroner i robotter, computere, software, malkemaskiner og samtidig er beskæftigelsen skudt i vejret.

Det viser en analyse som den liberale tænketank Cepos har lavet. Cepos har set på virksomhedernes investeringer i kapitalapparatet.

Investeringerne er i perioden fra 1966 og til 2015 blevet tredoblet fra 2.300 mia. kr. til 6.100 mia. kr. målt i faste priser. I samme periode er beskæftigelsen gået i vejret fra 2,3 mio. personer til 2,8 mio. personer.

28BUSDirektoer-Erik-Thrme#2.jpg

Cheføkonom i Cepos, Mads Lundby Hansen, mener derfor, at hele debatten om robotternes indtog er forkert. For flere maskiner giver mere beskæftigelse.

»Vores undersøgelse synes ikke at bekræfte, at flere robotter og automatisering medfører permanent arbejdsløshed. Det, man frygter, er reelt det, vi har oplevet de seneste 50 år. Teknologispring kan naturligvis medføre ledighed for relativt få og erfaringerne er generelt, at de ledige finder job i andre virksomheder og brancher, og at der ikke er tale om permanent ledighed,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.

Han fremhæver, at robotterne, computerne, malkemaskinerne og andre investeringer i kapitalapparatet gør, at lønmodtagerne kan producere mere pr. arbejdstime.  Og jo mere, der produceres pr. time, jo mere kan man få i løn.

»I perioden 1966-2015 er der en meget nær sammenhæng mellem løn og produktivitet. Ca. halvdelen af produktivitetsstigningen siden 1966 skyldes øget kapitalintensitet. Det vil sige flere maskiner, robotter med videre,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.

robotter
For abonnenter LÆS MERE : Topchefer: Robotter skaber flere danske job

Fremlagt analysen siger cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, Erik Bjørsted, at han enig med Cepos. Han sammenligner den nuværende situation med dengang, vi gik fra at være et landbrugssamfund til at være et industrisamfund.

»Der er nogle, som har fremstillet det som jordens undergang, at vi investere i robotter, men det er bare den udvikling, vi hele tiden har været igennem. Der er selvfølgelig nogle job, der forsvinder men samtidig skaber der nogle nye job,« siger Erik Bjørsted.

»Det er helt klart en udvikling, vi vinder på. Men det stiller nogle krav om, at vi som samfund investere i restgruppen på arbejdsmarkedet. Fremtiden bliver det afgørende, at der ikke er 15 pct. til 20 pct. af en årgang, som kun har folkeskolen som uddannelse,« siger Erik Bjørsted.

ROBOTTER

»Men hvis jeg skal pege på en økonomi i OECD, der kan klare den opgave, vil jeg pege på den danske. Men det siger selvfølgelig også noget om, hvad vi skal bruge råderummet i den danske økonomi til. Det skal bruges til at investere i mennesker, så vi får løftet deres kvalifikationer,« siger Erik Bjørsted.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen