Del : SMS
Berlingske Business

Derfor hænger dansk økonomi med mulen

Nordea
Det er sløve tider for den danske økonomi. Foto:

Landets næststørste bank skruer ned for forventningerne til dansk økonomi. Vi har svært ved at vride os fri af en periode med meget lav vækst. Blandt andet fordi vi skaber masser af nye job med alt for lav produktivitet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Foråret er på vej, men en halvsløj dansk økonomi har fortsat uhyre svært ved at komme ud af sengen om morgenen.  Det får nu Nordea til at skrue ned for forventningerne til økonomien her i år.

Mere præcist tror Nordea nu på, at fremgangen i den danske økonomi kun bliver på 1,3 pct. i år, hvor det tidligere bud lød på 1,7 pct. Næste år ser det lidt bedre ud med en vækst på 1,8 pct.

Det fremgår af den seneste analyse af dansk økonomi, som Nordea netop har sendt på gaden. Heri skriver Nordea, at dansk økonomi skuffede mod slutningen af sidste år og sarten på i år har hellere ikke været for god med svaghed i den ineternationale økonomi og voldsommme turbulens på aktiemarkenderne.

Det er på den baggrund, at Nordea skruer ned for forventningerne til økonomien i 2016.

Cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen fremhæver, at der primært er to årsager til, at vores økonomi stadig hænger i bremsen med vækstrater, som ser lidt små forkølede ud.

»For det første tror jeg, at en del af forklaringen skal findes i det begreb, som hedder sekulær stagnation. Vi er inde i en langvarig periode med meget lav vækst. Det skyldes dels, at vi har en aldrende befolkning og dels at der sker en omlægning af økonomien fra industri til servicesektoren,« siger Helge J. Pedersen.

»Den anden væsentlige årsag til den lave vækst er, at vi har en overkapacitet i den globale økonomi. Råvareprisen er faldet så meget, at de råvareproducerende lande ikke har haft samme efterspørgsel. Det har også ramt vores eksport. En lavere oliepris er noget, som på den længere bane bør give højere vækst herhjemme, men på den korte bane er olieprisen faldet for kraftigt, siger Helge J. Pedersen.

Rapporten fra Nordea viser, at det er danskerne lyst til at bruge penge, som skal være drivkraften for den danske økonomi i år. Derfra skal væksten komme i en tid, eksporten har det svært.

penge

Det væste nøgletal for den dansk økonbomi i øjeblikket er dog investeringerne. De fortsat ti pct. lavere end før finanskrisen. Og uden investeringer er det svært for alvor at få mere damp under kedlerne.

For danskerne har de lidt mere tunge tider også en direkte betydning.

»Det betyder, at det går langsommere med at blive rigere. Beskæftigelsesfremgange har været stærkere, end vi har kunnet forvente, men mange af de nye job, der er skabt, er nogle med en lavere produktivitet. Det kan være alt fra rengøring til vagtopgaver, man alle job, hvor merværdien er relativ lille,« siger Helge J. Pedersen.

På det internationale plan regner Nordea med en relativt behersket vækst i verdensøkonomien på 3,1 pct. i år og 3,2 pct. til næste år. Det lægger samtidig i kortene for Nordeas prognose, at Storbritannien siger ja til at blive i EU ved folkeafstemningen den 23. juni.

aaa

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere