Del : SMS
Berlingske Business

Derfor gør USA-afvisning ondt på Novo Nordisk

Novo
En ansat i Novo Nordisks produktionsafdeling arbejder med fremstillingen af Tresiba-insulin-præparatet. Foto:

Den amerikanske afvisning af Novo Nordisks nye insulin gør ekstra ondt på Novo Nordisk af en række forskellige grunde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er måske ikke så underligt, hvis Novo Nordisks topledelse valgte at bruge weekenden på at holde krisemøde frem for fastelavnsboller, weekendhygge og søvn.For ikke at kunne slippe igennem en amerikansk godkendelse af en nye, højtprofilerede insulin, fordi de amerikanske myndigheder vil have flere beviser for, at Tresiba ikke fører hjertekarsygdomme med sig, og fordi der er rod med kvaliteten i produktionsledet, det gør ikke bare ondt, det gør rigtigt ondt hos Novo Nordisk.For det første er det kæmpe prestigetab for Novo Nordisks ellers så urørlige topchef Lars Rebien Sørensen og hans lederteam. For blot halvanden uge siden, den 31. januar, da selskabet fremlagde årsregnskab for 2012, slog Lars Rebien Sørensen gentagende gange fast og til flere journalisters overraskelse fast med syvtommersøm, at Novo Nordisk regnede med at få godkendt og lanceret Tresiba i USA i første halvår af 2013. Lars Rebien undlod dog at gentage de bevingede ord fra præsentationen af 2011-tegnskabet, »You ain’t seen nothing yet«, men optimismen og selvtilliden var ikke til at tage fejl af.

Træt topchef

11 døgn senere måtte en tydelig træt Lars Rebien Sørensen så forklare sig over for undrende journalister, mens investorerne solgte ud af Novo-aktien, og selskabet tabte børsværdi af samme milliardstørrelse som selskabets 2012-omsætning.

De seneste år har Novo Nordisk topledelse struttet af selvtillid og talt overbevisende om fremtiden, men efter i går kommer der formentlig til at gå et stykke tid, før investorer og journalister kan tage også mindre superoptimistiske udmeldinger fra den kant helt for pålydende.Men tillidskrise i forhold til topledelsen er ikke den eneste grund til, at den amerikanske afvisning af Tresiba og søsterinsulinen Ryzodeg et alvorligt tilbageslag for Novo Nordisk og noget, der ligner den værste krise i snart et årti i selskabet.

Mareridtet

Man behøver ikke gå til analytikere for at få svaret. Novo Nordisks koncernchef med ansvar for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen, forklarede det ganske godt, selv, da Berlingske mødte ham i Bagsværd efter et pressemøde om rekordregnskabet 2012 den 31. januar, og spurgte hvad der egentlig skulle til for at bremse Novo Nordisks væksttog.

»Mareridtet er helt klart, hvis vi fik fem-otte års forsinkelse på Tresiba i USA, fordi FDA ikke vil godkende produktet. For Tresiba giver adgang til en række andre kombinationsprodukter, som vi håber at udvikle. Derfor er det først, når jeg bliver ringet op af Mary Parks (divisionsdirektør i FDA, red.) typisk en aften dansk tid, og hun skal sige »Hey guys, you’ve got it«, at vi slapper af,« fortalte Mads Krogsgaard Thomsen, der i går indrømmede, at han var fælt skuffet og overrasket over fru Parks afgørelse og krav om nye studier og mere styr på produktionskvaliteten. Hvorvidt fortrædelighederne lige frem giver fem til otte års forsinkelse for Tresiba er nok tvivlsomt, men Novo Nordisk konstaterer i sin fondsbørsmeddelse, at selskabet ikke forventer at kunne fremlægge de krævede data i år, så to-tre års forsinkelse er ikke urealistisk.

Nattesøvn

Her kan vi så passende give ordet til Novo Nordisks øverstansvarlige for finanserne, Jesper Brandgaard, som Berlingske også spurgte, hvad der skulle til for at bremse Novo Nordisk.

Han svarede kvalitetskontrol og manglende godkendelse af Tresiba i USA.»Det er ikke sådan, at vi lukker virksomheden, hvis det (Tresiba, red.) ikke bliver godkendt, men vores ambition er klart at få førerpositionen tilbage i hele diabetesmarkedet, og det sted, hvor vi ikke har førerpositionen, er i USA, fordi Sanofis Lantus har så stor en andel af markedet. Derudover har vi et rigtig godt produkt i iDegLira (kombination af Tresiba og Novo Nordisks succesfulde diabetes 2-medicin Victoza, red.) klar, men vi kan jo ikke sende ansøgning ind, før vi har godkendelsen af Tresiba på et så vigtigt marked som USA,« sagde Jesper Brandgaard og tilføjede:»Vi er meget fortrøstningsfulde omkring en godkendelse. Når du har fået en positiv opinion, så viser historikken, at der typisk vil gå fire måneder, fra du har mødet, til du får afgørelsen. Men jeg sover altså ikke godt om natten, før vi har den,« siger Jesper Brandgaard.Åben flankeHvordan Jesper Brandgaards nattesøvn er nu, skal være usagt. Men Novo Nordisks helt store problem er, at konkurrenter står på spring for at udnytte Bagsværd-virksomhedens åbne flanke på det amerikanske marked.Sanofi får lov at have Lantus længere for sig selv i USA, og amerikanske Eli Lilly, der er på vej med både en biologisk version af Lantus og en helt ny langtidsvirkende insulin, må glæde sig over udsigten til, at Novo ikke når at få tungt fodfæste på det amerikanske marked, for deres produkter er klar.Hidtil har Novo Nordisk kunnet tale konkurrenterne ned ved at henvise til, hvad der ville ske, når Tresiba, Ryzodeg og senere iDegLira kom på markedet i USA. Det kan Novo ikke længere med samme overbevisning. Slaget om insulinmarkedet er med et slag blevet endnu mere spændende end i fredags.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere