Del : SMS
Berlingske Business

Der var ikke meget pep i Pepsi i 2015

Pepsi
På linjen med ærkerivalen Coca-Cola gik det tilbage for Pepsi i 2015, hvor forbrugerne var tilbageholdende. Foto:

På linjen med ærkerivalen Coca-Cola gik det tilbage for Pepsi i 2015, hvor forbrugerne var tilbageholdende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var ikke meget knas i chipsene eller brus i sodavanden for Pepsi i 2015. Selskabet selv glæder sig over, at man har nået sine egne mål, men tallene i det netop aflagte regnskab for 2015 viser tilbagetog over hele linjen.

Omsætningen faldt til 63,1 milliarder dollar fra 66,7 milliarder dollar i 2014 og resultatet fulgte med.

Mens et nettoresultat på 5,5 milliarder dollar - 36 milliarder danske kroner - nok næppe skaber tumultagtige klagescener på chefgange, var det over en milliard dollar færre end i 2014.

»Vi er glade for at kunne rapportere, at vi har mødt eller overgået alle de finansielle mål, vi satte os for 2015 og demonstrerede en solid forretning trods svingene makroøkonomiske forhold.«

»Vores portefølje af produkter er strategisk designet til at modstå de nuværende makroøkonomiske udfordringer,« skriver administrerende direktør Indra Nooyi i regnskabet.

Pepsi består ikke bare af kendte sodavandsmærker som Pepsi, 7up og MountainDew, men også chipsprodukter som Lays og Doritos.

Chipsforretningen under Frito-Lays North America klarede sig hæderligt med en lille omsætningsstigning til 14,8 milliarder dollar.

Men forretningen i specielt Europa og Sydamerika havde det hårdt med omsætningsfald på 22 og 13 procent.

Pepsi blev introduceret på markedet i 1893 af apotekeren Caleb Bradham. Op igennem det 20.-århundrede voksede Pepsi sideløbende med Coca-Cola, der har været selskabets ærkerival i over 100 år.

Coca-Cola leverede regnskab tirsdag, og også her var der tilbagegang i salget. Omsætningen faldt til 44,3 milliarder dollar. Til gengæld var Coca-Cola bedre til at omsætte salg til resultat og kunne notere sig et overskud på 7,4 milliarder dollar.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere