Del : SMS
Berlingske Business

Den danske inflation taber pusten

pix-danskeaktier
Arkivfoto Foto:

Prisen på de varer og serviceydelser, som danskerne typisk bruger penge på, steg med 2,4 procent i hele 2012. I år er der udsigt til, at inflationen vil tage lidt af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den farlige inflation, som udhuler værdien af vores penge og forringer danskernes købekraft, er langsomt ved at tage lidt af. Men fortsat løber forbrugerpriserne af sted med pænt større fart end lønningerne, så danskerne i disse år kan købe stadigt færre varer og serviceydelser for deres løn.

Forbrugerpriserne steg således i 2012 med 2,4 pct. Det var en del mere end den samlede lønstigning på det private arbejdsmarked, der sidste år var mindre end 1,5 pct. Skatterne steg også i 2012, hvorfor de fleste har fået mindre at gøre godt med.

En stigning i forbrugerpriserne på 2,4 pct. lyder måske ikke af det store. Men det betyder rent faktisk, at eksempelvis en familie med børn skal betale 8.600 kroner mere for alle de varer, som de købte i 2012, end året før, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Der er dog udsigt til, at inflationen i år tager lidt af. Eksempelvis er afgiften på fedt og sukker fjernet fra nytår, hvilket burde give lidt lavere priser på smør, chokolade, slik og tilsvarende varer. Måske går det ikke helt så hurtigt med at få priserne sat ned, som det gik med at få sat dem op, da afgiften blev indført. Men lavere afgifter burde give lidt lavere forbrugerpriser.

Den almindelige økonomiske misstemning er også med til at lægge en dæmper på priserne, eftersom mange holder igen med lønkrav, ligesom butikkerne ikke tør hæve prisen på mange varer, fordi salget står stille. Derfor er der gode muligheder for, at inflationen i 2013 kommer ned under to pct., så lønninger og formuer udhules i et langsommere tempo.

Historisk set er inflationen lav

I et historisk lys er en inflation på det niveau ganske lavt. Den højeste inflation i nyere tid blev målt i 1940. Alene i dette ene år steg priserne med ufattelige 24,4 pct. Det vil sige, at en hundredkroneseddel fik halveret sin købekraft på lidt mere end tre år. Også efter den første oliekrise i 1970erne var inflationen høj og oppe på 15 pct. Prisstigninger af den kaliber medfører, at pengenes købekraft halveres på under fem år, mens vi nu er oppe mere end 20 år.

At bevare en nogenlunde lav inflation er uhyre vigtigt. Tilliden til penge og opsparing stiger, når inflationen holdes nede. Høj inflation har det også med at svinge kraftigt op og ned, hvilket gør det vanskeligt at planlægge og investere for virksomhederne. Stiger priserne kraftigt, er det ofte også sådan, at de økonomiske forskelle mellem rig og fattig øges, renten skyder i vejret, og lønpresset tager til, sådan at konkurrenceevnen forværres. Alt sammen rene dårligdomme.

For Danmark er det særligt vigtigt at holde inflationen nede, da vi forsøger at holde kronen fast over for euroen. Det kan kun lykkes i længden, hvis vi har nogenlunde samme lave inflation som de 17 eurolande. Inflation er også lidt som tandpasta. Når det først er kommet ud af tuben, er det pokkers svært at få tilbage igen. Høj inflation skaber nemlig forventninger om, at priserne også fremover vil stige kraftigt, og dermed er faren for en løn-pris-spiral skabt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere