Del : SMS
Berlingske Business

Danskernes indkøbshumør stiger en anelse

Forventninger
Foto:

Forbrugertilliden steg fra minus 2,7 i januar til minus to i februar.

Artiklen fortsætter under annoncen
Humøret hos de danske forbrugere er nogen lunde uændret.

Indikatoren for forbrugertilliden steg en anelse i februar, så den kom op på minus 2,0. I årets første måned var den minus 2,7.

Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.

Indikatoren belyser befolkningens syn på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation.

Danskerne tror stadig på, at både deres egen families situation og Danmarks økonomi vil være bedre om et år, end den er i dag.

Blandt økonomerne bliver de nye tal modtaget lidt blandet. Realkredit Danmark kalder tallene for lidt positivt nyt fra forbrugerne.

De viser, at det ikke var nogen tilfældighed, at dankortomsætningen ser ud til at være på vej op.

Hos Nykredit bliver opgørelsen fra Danmarks Statistik kaldt en mindre skuffelse.

Indeværende år har budt på skattelettelser til danskerne og familiernes rådighedsbeløb har fået et pænt løft.

Det vil normalt sætte sig i bedre forventninger til fremtiden hos danskerne, men det kan ikke helt aflæses i de nye tal. Danskerne ignorerer skattelettelserne.

Med i det billede skal dog, at februar normalt vil give lidt svagere forbrugerforventninger, fordi jarnuar-udsalget netop er overstået. Det vil normalt give en lidt svagere tillidt i årets anden måned, men det er ikke sket.

Fremgangen i forbrugertilliden er derfor større end statistikken umiddelbart viser, lyder det fra Danske Bank.

Men fremadrettet er problemet, at danskernes humør og tro på fremtiden stadig er på et lavt niveau. Det giver ingen indikationer af, at danskerne vil sætte gang i deres forbrug i år.

Familierne vil have fokus på at spare op og få gælden bragt ned. Det er negativt for væksten i den danske økonomi, som fortsat vil slæbe sig af sted. Omvendt er det positivt, fordi det gør økonomien mere solid, påpeger Nykredit.

Regeringen kan dog glæde sig over, at dens politik ikke helt er røget hen over hovedet på danskerne.

»Forbrugernes oplevelse af inflationen er faldet kraftigt til det laveste niveau i to år. Det er med andre ord ikke gået upåagtet hen, at fedtskatten er afskaffet og at inflationen er meget lavere end sidste år,« siger forbrugerøkonom i Danske Bank Las Olsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere