Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne køber ind for spareskillingerne

Julehandel på strøget.
Julehandel på strøget. Foto:

Danskernes planlægger at shoppe mere og oftere i den nærmeste fremtid, og pengene skal komme fra opsparingerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det viser en nye konjunkturtal fra Voxmeter, som Ritzau Finans har fået adgang til.

Voxmeter har spurgt en række danskere, om de har planer om at købe ekstra ind i de næste tre måneder, og det er der overraskende mange, der har. Faktisk er danskernes shoppingplaner højere end nogensinde før.

Der er blevet spurgt til fornyelse inden for kategorierne beklædning, bøger, el- og haveredskaber, fotoudstyr, hårde hvidevarer, it/computere, legetøj, mobiltelefoner, musik og film, møbler og radio/tv.

I middelsegmentet, hvilket dækker over 1-3 nye forbrugsvarer, er danskernes shoppelyst på sit højeste niveau siden efteråret 2002, da hele 53,82 pct. af de adspurgte siger, at de planlægger at købe mellem en og tre varer i de nævnte kategorier i løbet af de næste tre måneder. I 2002 planlagde 54,18 pct. af danskerne at købe ind i detailhandelen.

Andelen af danskere, der planlægger flere end tre fornyelser, er på 12,55 pct., hvilket er tredje kvartal i streg med stigning. Samlet har 69,55 pct. af danskerne meldt ud, at der sandsynligvis bliver shoppet i løbet af de næste tre måneder. Og det er altså det højeste niveau, der er målt.

I forlængelse af danskernes voksende købelyst kommer at andelen af snusfornuftige danskere, der planlægger at spare mere op i løbet af det næste kvartal, er faldet for første gang i et år. 62,73 pct. af danskerne regner med at spare mere op i modsætning til for bare tre måneder siden, hvor 69,14 pct. regnede med at spare mere op. Tallet er desuden steget hele 2012.

De shoppingglade danskere står dermed til at brænde opsparing af på nye forbrugsgoder. Samtidig er køb på kredit dog også på vej frem. 3,89 af de adspurgte danskere påtænker at købe ind på kredit i løbet af de næste tre måneder - væsentligt flere end for et kvartal siden, da tallet var på 2,51 pct., fremgår det af statistikken.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere