Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne frygter arbejdsløshed mere end grækerne

pix-grækenland
Arkivfoto. Af de 27 EU-lande er Grækenland klart det mest pessimistiske, når det gælder fremtidsudsigterne for landets økonomi, viser EU-undersøgelse. Foto:

De danske borgere mener i højere grad end de græske, at arbejdsløsheden er et problem, der tynger nationaløkonomien. Generelt er danskerne dog langt mere positive end EU gennemsnittet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er i høj grad bekymret for Danmarks økonomiske situation og arbejdsløshed, når det kommer til landets økonomiske udfordringer. Det viser en EU-undersøgelse, som Den Europæiske Kommission har udgivet i december 2012.

De første resultater af undersøgelsen viser, at EU's borgere ikke har rykket sig betydeligt - hverken til det bedre eller værre - når det kommer til landenes fremtidige økonomiske udsigter, sammenlignet med en lignende undersøgelse i foråret 2012.

Når danskerne bliver spurgt om, hvordan de vil vurdere den nuværende situation af landets økonomi, så svarer lidt over halvdelen, godt 53 procent, "total good", mens lidt under halvdelen, 46 procent, "total bad".

pix-grækenland

Helt anderledes ser det dog ud i den anden ende af skalaen, hvor grækerne ligger i "bund" med de værst tænkelig udsigter. Her svarer, ikke overraskende, hele 99 procent "total bad", når de skal vurdere landets nuværende økonomiske situation.

Gennemsnittet for de 27 EU-lande ligger på kun 27 procent af borgere, der mener deres lands økonomiske situation er "total good" og hele 72 procents hælder til formuleringen "total bad".

Alligevel ligger frygten for arbejdsløshed højere hos danskerne end hos de græske statsborgere - og EU gennemsnittet. Når danskerne bliver spurgt, hvad der for Danmark er de to væsentligste problemer at arbejde med for tiden, så svarer hele 61 procent arbejdsløshed.

Her ligger gennemsnittet for de 27 EU-landes borgere på 48 procent, der peger på arbejdsløsheden som største problem, mens grækerne, pudsigt nok, ligger lidt lavere end danskerne med 58 procent.

På trods af, at hele 61 procent af danskerne mener, at arbejdsløsheden er et af de væsentligste problemer for Danmark, så er deres fremtidsudsigter dog en del lysere end Grækenlands og EU gennemsnittet. Den Europæiske Kommission har i undersøgelsen også spurgt, om de tror, at det værste for jobmarkedet endnu er i vente, eller om den økonomiske krises indflydelse på arbejdsløsheden har toppet og tiderne vender?

Her svarer danskerne med 47 procent, at de tror det værste er sket for jobmarkedet, og tingene langsomt vil blive bedre. Helt så positivt ser EU gennemsnittet ikke på det - her tror kun 29 procent på, at krisens indflydelse på jobmarkedet er ovre.

pix_grækenland

I Grækenland er det kun 20 procent, der tror, at udviklingen vender til det bedre, mens hele 78 procent mener, at "the worst is still to come".

Undersøgelsen konkluderer overordnet, at EU-borgernes synspunkter stadig ligger langt fra hinanden, når der skelnes mellem landenes økonomiske udsigter. Det illustreres af danskernes forhold til jobmarkedets udsigter sammenlignet med de græske borgeres.

Helt generelt er EU's borgere dog overvejende negativt indstillet over for landene og EU's økonomi og krisens indvirkning på jobmarkedet, privatøkonomien og nationaløkonomien. Et synspunkt, som, konkluderer undersøgelsen, ikke har rykket sig betydeligt sammenlignet med den lignende undersøgelse, som Den Europæiske Kommissions Eurobarometer gennemførte i foråret 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere