Del : SMS

Danskerne arbejder mindre sort

Ansatte i byggebranchen får lille lønstigning Kommuner vurdere
Arkivfoto Foto:

Skattefusk, hvor skattevæsenet ikke får moms og indkomstskat er lidt på retur, viser ny forskning, der præsenteres i dag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sort arbejde, hvor danskerne tjener store penge uden at betale moms eller indkomstskat, er blevet lidt mindre udbredt de senere år. Det er siden 2008, hvor den økonomiske krise satte ind, at de sorte og lyssky aktiviteter er faldet.

Det viser en analyse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, som er lavet på baggrund af interview med 1.920 repræsentativt udvalgte borgere, der i årene 2009-2012. De er blevet spurgt om eventuelle sorte aktiviteter i løbet af året.

De har både svaret på, om de har arbejdet sort og hvor meget. Konklusionen er, at de sorte aktiviteter udgør en mindre del af den samlede økonomi i forhold til tidligere. Den sorte økonomi i 2012 fyldte 2,2 pct. i forhold til BNP, hvilket svarede til en markedsværdi på 40 mia. kr.

Det er et fald i forhold til de 2,8 pct., den blev målt til i 2008, som omregnet til markedsværdi dengang svarede til 48 mia. kr.

Det er inden for alle aldersgrupper, at det sorte arbejde er faldet svagt over perioden. Således har 26 pct. i 2008 og 22 pct. i 2012 udført sort arbejde.

Samtidig er den typiske sorte arbejdsuge også blevet kortere. Den gennemsnitlige arbejdsuge for dem, der arbejder sort, er faldet fra 3 timer i 2008 til 2 timer og 30 minutter i 2012, fremgår det.

Den mest sandsynlige forklaring på, at det sorte arbejde er faldet, er, at danskerne er blevet mere tilbageholdende med at sætte aktiviteter i gang, hvad enten de er sorte eller hvide.

Det vurderer forskningschef Torben Tranæs fra Rockwool Fondens Forskningsenhed.

»Når der er krise, så stiger ledigheden, og flere vil have tid til, og måske også ønske om, at kompensere for en nedgang i hvid indkomst ved at udføre sort arbejde. Men det er altså ikke sket. Efterspørgslen har tilsyneladende ikke været der,« siger Torben Tranæs.

Denne forklaring støttes af det faktum, at den sorte timeløn gennem perioden har været faldende.

Den svigtende efterspørgsel har ramt den sorte økonomi hårdere end den hvide, hvilket kan skyldes, at efterspørgslen efter de ydelser, som typisk købes sort, er meget indkomstafhængig.

Derimod kan lavere personskatter og nye fradrag ikke forklare faldet.

Rent politisk har der i perioden især været to tiltag, som kunne formodes at reducere det sorte arbejde. Det er en lettelse af topskatten med den såkaldte forårspakke 2.0 fra 2010, men også boligjobordningen fra 2011, som gav fradrag for løn til istandsættelse og vedligeholdelse af boligen.

»Vi har analyseret, om faldet i det sorte arbejde kan tilskrives disse tiltag. Den korte version af svaret er nej,« siger professor Søren Leth-Petersen fra Økonomisk Institut, Københavns Universitet, der er en af forskerne bag projekt om sort arbejde.

Denne nye analyse af sort arbejde i Danmark er den seneste i en lang række, som Rockwool Fondens Forskningsenhed har gennemført fra 1996 og frem. På baggrund af data fra alle årene er det – for første gang nogensinde – blevet analyseret, hvordan den sorte indkomst påvirker forskellige menneskers livsindkomst. Det viser sig, at faglærte og ufaglærte mænd i løbet af livet kan vente at tjene tre gange mere på sort arbejde end andre – men at denne indkomst kun i begrænset grad påvirker den samlede livsindkomst for den gennemsnitlige person, der arbejder sort.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere