Berlingske Business

Danskere sparer herhjemme - og bruger i udlandet

Forbrug
Selv om forbrugertilliden er høj, bruger vi ikke flere penge herhjemme. Til gengæld er forbruget på rejser steget. Foto:

Selv om forbrugertilliden er på højde med før krisen, er danskernes privatforbrug årligt 32 milliarder kroner mindre i dag end i begyndelsen af 2008. Én årsag er, at vi bruger flere penge på ferier i udlandet og mindre på store forbrugsgoder herhjemme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udviklingen i den danske forbrugertillid er steget til det samme niveau som før krisen, men det er ikke gået samme vej med privatforbruget.

I årene før krisen var både forbrugertilliden og forbruget højt, men efter at finanskrisen gav økonomien et gok i nødden, har det private forbrug kun langsomt bevæget sig i en positiv retning.

handel

I løbet af det seneste år har danskerne således brugt omkring 32 milliarder mindre på privatforbrug end i starten af 2008 og 895 milliarder kroner i alt, viser en analyse Dansk Erhverv har lavet.

»Historisk har forbrugertilliden og privatforbruget fulgtes ad, men der er sket en afkobling. Høj forbrugertilliden har stort set altid hængt sammen med, at privatforbruget var højt, men nu har vi en høj forbrugertillid uden stigende privatforbrug, og det er et tegn på, at forbrugerne har ændret præferencer,« siger Mira Lie Nielsen, der er chefkonsulent og økonom hos Dansk Erhverv.

forbrug

Det er især i varegruppen af "andre varer og tjenester", at danskerne bruger mindre. Varegruppen dækker blandt andet over restaurantbesøg, frisør, smykker, gebyrer på giroindbetalinger, bankudtog og omkostninger i forbindelse med lånomlægning, og på denne post bruger danskerne 24,9 milliarder kroner mindre nu end i 2008.

Vi har desuden brugt 9,2 milliarder mindre på køretøjer i år end i 2008, og boligudstyrsposten, der også dækker over renovation af bolig, er faldet med 5,7 milliarder.

dankort

Det er dog ikke på alle poster, at privatforbruget er faldet. Generelt er danskernes forbrug på ferier til udlandet steget stort set uafbrudt gennem hele krisen, så vi i dag bruger mere end 1,2 milliarder kroner mere som turister i udlandet, end vi gjorde i 2008.

»Isoleret set er danskernes forbrug som udlandsturister ikke en stor udgiftspost af hele privatforbruget på 900 milliarder, men det ville være bedre for den danske økonomi, hvis danskerne ville bruge flere penge på ferier her i Danmark eller bare bruge pengene på forbrug i Danmark i stedet for at bruge dem på ferien,« siger Mira Lie Nielsen og fortsætter:

»Et øget forbrug på udlandsrejser er et tegn på, at vi køber færre ting, men når vi køber en oplevelse som en rejse, så er vi villige til at bruge ekstra penge. Det er ærgerligt for dansk økonomi, at det ikke er rejser i Danmark, vi bruger flere penge på, men blandt andet billige flybilletter trækker danskerne til udlandet.«

Shopping

I samspil med en øget opsparingslyst er det lave privatforbrug med til at bremse dansk økonomi. Privatforbruget udgør 47 procent af Danmarks BNP, og når det forbliver lavt, bliver dansk økonomi fanget i lavvækst, som igen smitter af på danskernes krisebevidsthed, forklarer Dansk Erhverv i analysen.

»Hvis privatforbruget steg, ville det kunne være med til at give dansk økonomi et vækststep opad. Der er ingen, der siger, at vi skal tilbage til forbrugsfesten som før krisen, og det ligger absolut heller ikke udsigterne, men et nøk mere ville kunne være med til at sparke cirklen i gang. Dansk økonomi bevæger sig fremad, men det går meget langsomt,« siger Mira Lie Nielsen.

Tillid_Business

Som en anden væksthæmsko er danskernes indlån i bankerne øget markant gennem kriseårene, mens udlånene er faldet. I alt er indlånsoverskuddet i dag cirka 150 milliarder højere end i begyndelsen af 2008, hvilket svarer til, at alle 4,45 millioner danskere over 18 år har næsten 34.000 kroner mere i banken i dag end i 2008.

»Især køber vi færre store ting og sparer mere op. Danskerne har aldrig haft så mange penge i banken som lige nu, og det indikerer, at danskerne søger mod sikkerhed og tryghed frem for at købe ting. Privatforbruget er på næsten 900 milliarder, men selv små ændringer kan ses, når de sker kollektivt. Når vi alle holder lidt tilbage på forbruget til vores bolig, eller hvis vinteren er varm, og vi varmer mindre op, så har det stor betydning for dansk økonomi og samtlige danske virksomheder,« siger Mira Lie Nielsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen