Del : SMS

Danskere åbner pengepung efter fire års stop

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d
Foto:

De seneste tal for detailhandels- og dankortomsætningen indikerer, at danskerne nu efter fire års forbrugsslankning er begyndt at bruge flere penge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Meget tyder på, at de danske forbrugere efter en næsten ubrudt forbrugsslankning siden 2009 nu igen åbner pengepungen. Det private forbrug er steget de seneste tre måneder, og fremgangen kan meget vel afspejle det stemningsskifte hos forbrugerne, regeringen i flere år har troet var lige om hjørnet. De meget klare signaler fremgår dels af de seneste data for detailhandelsomsætningen for oktober, og dels af Dankortomsætningen for november og december, korrigeret for Dankortets øgede markedsandel.

Som tidligere indikeret i Økonomisk Ugebrevs konjunkturBarometer for Dansk Økonomi viser Danmarks Statistiks data for detailhandelen i november den stærkeste fremgang side juni 2007. ”Detailsalget steg i november 1,0 pct. i forhold til måneden før. Det er den største månedlige stigning siden juni 2007, og den kommer efter fire måneders fald. Med en stigning på 4,4 pct. var fremgangen størst i salget af beklædning mv., der dog kun udgør ca. 10 pct. af det samlede salg. Salget af fødevarer og andre dagligvarer steg 0,6 pct., og det samme gjorde salget af andre forbrugsvarer,” skriver Danmarks Statistik. 

Fremgangen i oktober kunne have været en enkeltstående parentes, som eksempelvis kunne forklares af en kold oktober med ekstra indkøb af vintertøj. Men meget tyder på, at der er tale om en mere varig tendens: Udviklingen i Dankortomsætningen indikerer nemlig, at den positive udvikling er fortsat i november og december, efter mindre fald i privatforbruget i årets første tre kvartaler. Fra november 2012 til november 2013 steg Dankortomsætningen med mere end 4 procent, hvilket med Dankortets øgede markedsandel af de samlede betalinger svarer til en fremgang i det private forbrug på mellem en halv og én procent.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 1.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere