Del : SMS
Berlingske Business

Danske virksomheder vil udvikle fremtidens flygtningelejre

23BUSFlygtningelejr-Asger-N.jpg
Lidt uden for byen Derek i det nordøstlige Syrien ligger flytningelejren Newroz, som huser ikke kun syriske flygtninge , men også yazidi-flygtninge fra Irak. Foto: Asger Ladefoged

Danske virksomheder står klar til at udvikle innovative løsninger, som kan skabe sikrere, sundere og mere moderne forhold i flygtningelejre og byer i katastrofe- og konflikt­områder verden over.

Artiklen fortsætter under annoncen

Står det til en række danske virksomheder og danske nødhjælpsorganisationer som Dansk Flygtningehjælp og Folkekirkens Nødhjælp, kommer flygtninge og fordrevnes vilkår i nærområderne omkring verdens brændpunkter til at se markant anderledes ud end i dag.

Flygtningene skal selv være med til at opføre boliger af stenuld fra Rockwool. De skal selv dyrke deres grøntsager i plantekasser af stenuld.

De skal hente deres vandration ved soldrevne vandboringer og betale med et kort, så man undgår kamp om vandet og vandspil, begge dele udviklet af Grundfos.

Og de skal kunne gå på internettet via en soldreven internetforbindelse udviklet af iværksættervirksomheden BlueTown.

Måske skal de også selv stå for drift og vedligeholdelse af vandværk og renseanlæg, så de får ansvar, et arbejde og en mening med livet i de mange år, de må opholde sig i flygtningelejre eller andre midlertidige boliger.

Samtidig kan det blive begyndelsen på et nyt eksporteventyr. At høste frugterne kræver dog en indsats.

»Vi ser et rigtigt stort potentiale for danske virksomheder, der har relevant viden og teknologi, som kan tilpasses nye løsninger i flygtningelejre og nærområder. Men der er reelt set intet marked for nye løsninger. Der er masser af behov, og der er mange, der gerne vil bidrage med nye løsninger. Der bliver doneret mange penge og købt meget ind, men pengene bliver brugt på de gamle løsninger. Det vil vi gerne have donorer og organisationer til at lave om på,« siger Marie Gad, chefkonsulent hos Dansk Industri.

23BUSNaeromraader-133300.jpg

Skræddersyede løsninger

Flere danske virksomheder har dog besluttet sig for at forsøge at opdyrke markedet selv. Det gælder blandt andet pumpeproducenten Grundfos og producenten af stenuldsisolering Rockwool, der har indgået udviklingssamarbejder med henholdsvis Dansk Flygtningehjælp, der driver flygtningelejre i 36 forskellige lande, og Folkekirkens Nødhjælp, der også driver et antal flygtningelejre.

Inden for kort tid rejser repræsentanter for Grundfos og Dansk Flygtningehjælp til området omkring Syrien for at identificere konkrete løsninger på behov inden for vandforsyning og håndtering af spildevand. Det gælder ikke kun flygtningelejre, men også de byer og lokalområder uden for lejrene, hvor flygtninge har slået sig ned.

»Frem for at tale om det, prøver vi nu at gøre noget konkret. Vi leverer allerede forskellige pumpeløsninger via vores datterselskaber i bl.a. Syrien og Jordan, men vi tror, vi kan komme længere ved at samle indsatsen centralt i Grundfos og udvikle løsninger, der er skræddersyet til behovene i området,« siger Kim Nøhr Skibsted, direktør for kommunikation og public affairs hos Grundfos.

Forsker: Opsving kan skaffe job til flygtninge

Han understreger, at der ikke er tale om donationer og humanitær bistand fra Grundfos’ side.

»Vi har besluttet at investere som virksomhed i at udvikle markedet, fordi vi forventer, at det kan blive en rigtigt god forretning for os i mere end én forstand,« siger Kim Nøhr Skibsted.

Ifølge generalsekretær Andreas Kamm, Dansk Flygtningehjælp, er det vigtigt at tage udgangspunkt i det lokale markeds behov og slutbrugernes eller kundernes købeevne, frem for at fokusere på donationer og at vinde ordre ved FN-udbud.

»Vi vil gerne lægge en alen til den traditionelle måde at tænke nødhjælp på. Det, vi er interesserede i, er at udvikle et forretningsmæssigt samarbejde med danske virksomheder. Når vi går ind i det her, er det fordi en CSR-tilgang ikke er nok, hvis man skal engagere virksomhederne. Virksomhederne skal se en reel forretningsmulighed,« siger Andreas Kamm.

lars

Idé fra Roskilde Festivalen

CSR eller virksomhedernes sociale ansvar kan dog også være udgangspunktet for, at en virksomhed kaster sig ud i at udvikle nye løsninger til flygtningelejre. Den danske isoleringsproducent Rockwool er i øjeblikket i fuld gang med at udvikle flygtningeboliger eller shelters af stenuldsisolering sammen med Folkekirkens Nødhjælp. Boligerne er bl.a. udviklet på baggrund af dialog med flygtninge i den store Kakuma-flygtningelejr, som organisationen driver i det nordlige Kenya. Senere skal boligerne testes i lejren.

Målet er at udvikle en bolig, som for størstedelens vedkommende kan fremstilles lokalt og sættes op af flygtningene selv. Samtidig sysler Folkekirkens Nødhjælp og Rockwool med planer om at udvikle plantekasser af stenuld, så flygtningene kan dyrke deres egne grøntsager.

NCC

Ideen opstod, efter at Rockwool gennem flere år har opsat små udlejningsshelters af Rockwool på Roskilde Festivalen.

»Roskilde Festivalen fungerer hvert år som en slags miniflygtningelejr med samme udfordringer med opsætning af telte, affald, sanitære forhold og brandsikkerhed som en rigtig flygtningelejr. Samtidig passer det perfekt ind i vores CSR-politik. Derfor besluttede vi sidste år at videreudvikle vores shelters i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, så de kan bruges i rigtige flygtningelejre,« fortæller Dorthe Gram, innovationsdirektør i Rockwool.

Rockwool afholder selv udviklingsomkostningerne, mens Folkekirkens Nødhjælp bidrager med sin viden om behovene i flygtningelejrene, kravene til flygtningeboliger og sit kendskab til nødhjælps- og flygtningesystemet.

Flygtninge

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere