Del : SMS
Berlingske Business

Danske virksomheder tror på eksportvækst i 2014

eksport

Danske virksomheder er optimistiske i forhold til eksporten i 2014, og det er godt nyt for resten af økonomien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder tror, at fremgangen på eksportmarkederne vil fortsætte ind i 2014 fremgår det af en måling blandt 355 virksomheder med eksport lavet af analysehuset Wilke for Jyllands-Posten.

Ifølge målingen forventer virksomhederne at øge afsætningen på eksportmarkederne med 7,4 procent næste år, før man tager hensyn til inflationen, hvilket er mere end en fordobling af væksten i 2013, som ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet landede på omtrent 3 procent.

»Den internationale økonomi ser godt ud ved udgangen af 2013. Det lover godt for udviklingen i dansk eksport,« siger Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea.

Dankorttal tegner godt for julehandel Nationalbanken vil redde d

Dermed lader udviklingen i eksporten til at fortsætte de positive takter, som er taget til i styrke i anden halvdel af 2013.

I slutningen af 2012 og begyndelsen af sidste år satte recessionen i EU en effektiv stopper for eksportvæksten, men da gældskrisen gled i baggrunden, kom der mere gang i hjulene rundt omkring i specielt Europa i løbet af foråret, og eksporten er fulgt med.

06BUScc-jensen-hamselv.jpg

Ifølge Helge Pedersen er en sund eksport meget vigtig for, at det skrøbelige danske opsving for alvor vil øge beskæftigelsen.

Målingen viser, at det især er på de nære og største markeder i Tyskland, Sverige og Storbritannien, at fremgangen skal hentes.

Arkitekt

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere