Del : SMS
Berlingske Business

Danske virksomheder finder korruption nødvendigt

pix-korruption
Korruption har længe været et udbredt problem i Kina. Foto:

Hvis ikke man er klar med en eller anden form for bestikkelse, er det svært eller stort set umuligt at komme ind på markedet i Brasilien, Rusland, Indien og Kina, mener hver tredje danske virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Officielt afviser langt de fleste danske virksomheder korruption, men mange af dem mener alligevel, at der skal en eller anden form for bestikkelse til, hvis man vil ind på markedet i de såkaldte BRIK-lande; Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af en måling, som Rambøll har foretaget.

Den peger på, at henholdsvis 20 og 13 procent mener, at det kun i ringe grad eller slet ikke er muligt at gøre forretninger i BRIK-landene, hvis ikke man er villig til at give en eller anden form for smøring.

Hver fjerde af de adspurgte virksomheder siger dog også, at det i meget høj grad eller i høj grad kan lade sig gøre at komme ind på de attraktive markeder uden bestikkelse.

- Det er slående, at over halvdelen mener, at man i et eller andet omfang er nødt til at bryde de formelle regler for at handle i Brik-landene. Det er et væsentligt større problem, end man vil være ved, siger Poul Riiskjær Mogensen, formand for antikorruptionsorganisationen Transparency International Danmark.

I erhvervsorganisationen Dansk Industri kender man til problemet.

- BRIK-landene har nogle meget store udfordringer med korruption og bestikkelse. Det påvirker de danske virksomheder. Det er ikke så meget de brune kuverter med kontanter, der er problemet – det er snarere »facilitation payment,« siger Christine Jøker Lohmann, der er chefkonsulent i DI.

Faciliteringsbetaling er udbredt i mange internationale organisationer, og det indebærer eksempelvis, at man betaler for at få en sag hurtigt igennem hos et lands myndigheder.

Det er blandt andet et middel, bryggerigiganten Carlsberg gør brug af.

- Vi har et klart forbud mod bestikkelse. Når det gælder facilitation payments, har vi en politik om, at vi aktivt skal modvirke det, og hvis det ikke kan undgås, skal vores medarbejdere prøve at få kvittering, og de skal registrere det. Alle medarbejdere er instrueret om, hvem de skal tale med i et sådant tilfælde, siger Carlsbergs kommunikationsdirektør, Jens Bekke, til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere