Del : SMS

Danske Bank taber nordisk kapløb

Danske Bank
-Arkiv- Foto:

Heller ikke i 2013 kommer Danske Bank i nærheden af at slå de nordiske konkurrenter, som banken ellers ønsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Bank får læsterlige klø i den store nordiske bankkrig. For selv om Danske Bank mere end fordoblede sit resultat efter skat i 2012, kommer banken heller ikke i 2013 i nærheden af sine største konkurrenter på det nordiske bankmarked.

Det viser en gennemgang af storbankernes egenkapitalforrentning efter skat, som Berlingske Business har foretaget. Samtlige af de fem øvrige nordiske storbanker ligger med en forrentning på mere end ti pct. om året. Swedbank og Handelsbanken ligger endda helt oppe på mere end 14 pct.

Til sammenligning lå Danske Bank med en egenkapitalforrenting på bare 3,6 pct. efter skat i 2012 og forventer at nå mellem 5,5 og syv pct. i 2013.

I Sydbank tror aktieanalysechef Bjørn Schwarz ikke på, at Danske Bank indhenter konkurrenterne foreløbig:

»Danske Bank kan ikke gøre ret meget på den korte bane. Men de kan måske nå en egenkapitalforrentning på 12 pct. på den anden side af 2015. De har allerede gjort mange ting – sænket omkostningsniveauet, lukket filialer, udskilt tabsgivende aktiviteter og investeret i IT. Men det tager nogle år at indhente konkurrenterne.«

I Danske Bank erkender topchef Eivind Kolding, at banken er den svageste blandt de nordiske aktører: »Det betyder jo bl.a., at vores aktiekurs er alt for lav, og det er en medvirkende årsag til, at vores image er dårligt. Vi kan aldrig få et godt image, hvis vi driver en dårlig forretning, så det er skidt. Og Danmark har vel egentlig fortjent at have en stærk finansiel spiller. Og det kan jo kun blive Danske Bank, der indtager rollen som stærk nordisk finansiel spiller.«

Den dårlige indtjening kan for en bank være selvforstærkende, fordi det bliver dyrere for banken at låne penge, hvis kreditvurderingsbureauerne giver banken en dårlig karakter, som Danske Bank stadig døjer med. Men her spiller de danske myndigheders hårde linje over for banker i knibe fortsat en rolle, mener Eivind Kolding:

»Det er stadigvæk dyrere for os at funde os, men ikke nær den grad, vi så for bare et halvt år siden. Men vi skal lukke hullet helt, og det forsøger vi. Men vi kan ikke få Moody’s til at ændre syn på Danmark. Og det er bare en omkostning, som det danske bankvæsen bærer og dermed det danske samfund,« siger Eivind Kolding.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere