Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank i kræsen strategi

Danske Bank
Danske Banks ordførende direktør, Eivind Kolding, mener, at banken ikke har været fokuseret nok på kunderne og deres tilfredshed og heller ikke effektive nok i forhold til omkostninger og priser. Foto:

De erhvervskunder, som banken tjener godt på, får førsteprioritet i ny strategi. Tabsgivende forretninger vil blive vist døren eller mødt med prisstigninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun privatkunderne, der vil mærke Danske Banks nye strategi. Også virksomhedskunderne står for skud. Det hele handler om at skaffe større indtjening, understreger Lars Mørch, som er chef for erhvervskundedelen og den enhed, der i Danske Bank-sprog kaldes Business Banking. Det sker på Danske Banks første kapitalmarkedsdag siden 2002, og signalet er klart: Nye tider. En konference, som blev sparket i gang med reklamefilmen fra kampagnen »New standards« blæsende ud fra storskærmen i East Wintergarden i finanskvarteret Canary Wharf i London. Den viser Danske Banks ordførende direktør, Eivind Kolding, i bilen på vej til arbejde, og en insisterende stemme fortæller hans tanker om fremtidens bank og de nye standarder, som er nødvendige for at genvinde kundernes tillid til bankerne. En hårdere konkurrence er en del af de fremtidsudsigter, som Danske Bank-topchefen ser i øjnene. Ikke at det er helt nyt i banksektoren, men som Kolding understreger, så har banken ikke været fokuseret nok på kunderne og deres tilfredshed og heller ikke effektive nok i forhold til omkostninger og priser. »Det viser mig, at vi ikke har været under samme pres som andre brancher, men nu er alle banker ved at tilpasse sig den nye normaltilstand, og det vil gøre konkurrencen hårdere,« siger Eivind Kolding, som derfor understreger, at Danske Bank skal satse på de områder, hvor banken i forvejen er stærk.

Kræsen tilgang til kunderne

Forretningsområdet Business Banking dækker over mindre og mellemstore virksomheder med en omsætning på op til 300 mio. kr., og her satser Danske Bank på, at en mere kræsen tilgang til kunderne vil give kontant udbetaling og en mulighed for at slå konkurrenterne. Alene dette forretningsområde skal bidrage med en forbedring på 2-2,5 procentpoints af egenkapitalforrentningen, der i 2015 skal ramme de magiske 12 pct., som topchef Eivind Kolding meldte ud ved kvartalsregnskabet tirsdag i sidste uge. Det skal bl.a. ske ved et øget salg for 800 mio. kr. og prisstigninger på yderligere 700 mio. kr. oven i de 500 mio. kr., som priserne allerede er skruet op med. »Det er ikke nødvendigvis de store virksomheder. Men det er de internationale virksomheder, som opererer på tværs af grænser med forskellige valutaer. Det er dem, der har behov for os, og hvor vi kan blive endnu stærkere,« siger Lars Mørch og uddyber indtjeningsstrategien: »Det handler dels om prisdifferentiering, men er også penge, som skal hentes på de decideret tabsgivende forretninger. Vi vil sige til dem, at de skal overveje at gøre flere forretninger med os, for ellers er vi nødt til at skulle se på prisen,« siger Lars Mørch. Danske Bank-direktøren har netop været i kontakt med en bornholmsk virksomhed med kun 18 medarbejdere, men operationer i både Danmark, Kina og USA. Det er et godt eksempel på de virksomhedskunder, som Danske Bank håber at kunne tjene flere penge for. De har nemlig brug for bankens ekspertise: »Sådan en virksomhedsejer er ikke bekymret for sin kreditfacilitet. Den skal vi nok sikre. Han er bekymret for, om han får den hjælp, som gør virksomheden bedre. Her tror vi på, at vi kan gøre os bedre end vores konkurrenter.«

Dyre lærepenge

Danske Bank vil være mere kræsne med, hvilke virksomheder de samarbejder med. Det sker efter, at banken har betalt dyre lærepenge med voldsomme milliardnedskrivninger de seneste år. »Det kan gøre ondt at lære, men efterfølgende er det meget rart. Vi tror på, at en solid og ordentlig kreditpolitik vil gøre det lettere – også i hårde tider. Det er særligt vigtigt med de små og mellemstore virksomheder, som jo er det forretningsområde, der har givet særligt mange tab til langt de fleste banker,« siger Lars Mørch.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere