Del : SMS
Berlingske Business

Dansk økonomi i bakgear efter otte kvartaler med vækst

OBS.: LAV OPLØSNING - Danmark får en ny 1000-kroneseddel Købe
Foto:

Industrien og eksporten er gået et gear ned og det betød, at bruttonationalproduktet faldt en lille smule i tredje kvartal efter adskillige kvartaler med fremgang.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bruttonationalproduktet (BNP) faldt 0,1 pct. i tredje kvartal, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonudsving.

Det viser de foreløbige beregninger fra Danmarks Statistik. Det er første gang i otte måneder, at den danske økonomi ikke vokser, og afmatningen skyldes især tilbagegang i vareeksporten og industrien.

detail

Cheføkonom Jacob Graven fra Sydbank tror dog ikke, at den negative vækst i 3. kvartal er startskuddet til en ny økonomisk krise.

»Tværtimod er der god grund til at tro, at dansk økonomi kommer op på hesten igen og vokser pænt i det kommende år. Især danskernes forbrug vil sandsynligvis trække økonomien frem. Stigende realløn, faldende arbejdsløshed og fremgang på boligmarkedet er en cocktail, der kan få danskerne til at lade pengene sidde løsere,« skriver han i en kommentar til væksttallene.

 

Chefanalytiker fra Nykredit Tore stramer maner også til besindighed med henvisning til, at der er en vis usikkerhedsmargin på de foreløbige væksttal.

»Graver man et spadestik ned i dagens tal, er der dog alligevel svaghed at spore. Privatforbruget lå bomstille, mens såvel det offentlige forbrug som nettoeksporten hev fart ud af økonomien. Det eneste positive islæt er investeringerne, der viste en fremgang på 0,8 pct.,« konstaterer han.

Tore Stramer vælger imidlertid ta beholde ja-hatten på, og han regner med at der kommer fart i opsvinget igen næste år.

»Årsagen er kort og godt at der fortsat er meget konkret medvind til dansk økonomi i øjeblikket. Renterne er meget lave, beskæftigelsen stiger generelt, energipriserne og inflationen er meget lave, og der er udsigt til fornuftige reallønsstigninger.« skriver han i sin kommentar.

Ifølge Dansk Byggeri er det eneste større lyspunkt i dagens BNP-tal, at det er hjemmemarkedet i skikkelse af privatforbruget, der i øjeblikket er den primære vækstmotor.

»Privatforbruget ser endelig ud til at røre på sig med en årsvækst på 2,4 pct. i de første tre kvartaler af 2015. Og det er vel at mærke ikke kun bilsalget, der driver forbruget i vejret,« siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg, der konstaterer, at de samlede investeringer også holder skindet på næsen uden på nogen måde at være prangende.

Shopping på Strøget.

I årets første tre kvartaler er det dansek  BNP steget med 1,4 pct. i forhold til samme periode sidste år. Dette skyldes især fremgang i husholdningernes forbrug og servicebrancher primært rettet mod erhverv.

Ifølge cheføkonom i Nordea, Helge Pedersen viser de løbende indikatorer, at dansk har været i en beskeden fremgang i 4. kvartal, og han mener, at der er god grund til at vente, at BNP i år vil stige med knap 1,5 pct.

»Der er grund til at vente, at den gode udvikling på arbejdsmarkedet, der er over det seneste år skabt omkring 3000 nye arbejdspladser om måneden, kan fortsætte. Vi har også lige fået tal, som viser, at bruttoledigheden faldt med 1.100 personer i oktober og at ledigheden nu er på 4,5 pct.. Det sidste er i bund grund en vigtigere determinant for kursen i økonomien end de notorisk usikre BNP-tal,« skriver Helge Pedersen i en kommentar.

Der er altid stor usikkerhed forbundet med de foreløbige væksttal fra Danmark Statistik. I sidste uge opjusterede Danmarks Statistik de forudgående års BNP med i alt 46 mia. kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere