Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Metal vil halvere konkursramtes ventetid

Lønmodtager
Overskrift
Sidste år lod Lønmodtagernes Garantifond knap 21.000 konkursramte lønmodtagere vente i gennemsnit ni uger på at få penge.

Sidste år lod Lønmodtagernes Garantifond knap 21.000 konkursramte lønmodtagere vente i gennemsnit ni uger på at få penge. Ventetiden skal ned på fire-seks uger, mener Dansk Metal.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er klart utilfredsstillende og uacceptabelt med så lang en ventetid. Man kan simpelthen ikke behandle folk på den måde.«

Det siger Torben Poulsen, A-kassechef i Dansk Metal.

Han mener, at Lønmodtagernes Garantifond (LG) lader folk, hvis arbejdsplads er gået konkurs, vente for længe på at få løn.

Jyllands-Posten skriver, at i 2012 måtte knap 21.000 lønmodtagere vente i gennemsnit ni uger, og i nogle tilfælde nåede sagsbehandlingstiden helt op på 17 uger.

»Det er en stærkt uheldig situation for alle, der bliver ramt af en konkurs. LG har sovet i timen, når der er folk, som må vente så længe,« siger pressechef Michael Krag-Svendsen fra fagforeningen og A-kassen Business Danmark.

Han påpeger, at en del medarbejdere desuden har kigget langt efter løn i et par måneder, inden virksomheden er gået konkurs:

»Så der er folk, der potentielt set kan gå i op til fem-seks måneder uden løn. Vi kan dække måske tre månedslønninger, men der er mange, som har flere hundrede tusinde kroner til gode, og det kan vi ikke dække,« siger Michael Krag-Svendsen.

I øjeblikket er sagsbehandlingstiden otte uger.

»Otte-ti uger er i overkanten. Den skal længere ned. Vi synes, at fire-seks uger er et acceptabelt niveau,« siger Torben Poulsen.

LG forklarer ventetiden med et nyt IT-system, der har skabt »pukler«.

»Vi har jo hele tiden fået at vide, at når de fik gang i det nye IT-system, så ville ventetiden falde ganske drastisk. Det viste sig bare, at det gjorde den ikke,« siger Torben Poulsen.

Jørgen Søndergaard, der er formand for LG, konstaterer, at man ikke vil ansætte flere medarbejdere i bestræbelserne på at nedbringe ventetiden:

»Det er klart, at de mennesker, der har behov for ordningen, har en interesse i hurtig afklaring, men omvendt skal man finde en passende balance, så man ikke spilder samfundets penge. Den balance synes vi, at vi har, siger han til Jyllands-Posten.

Torben Poulsen er uenig:

»Jeg synes generelt, at når man har haft en så lang ventetid, bør man ledelsesmæssigt vurdere, om det er acceptabelt, eller om man skal tilføre området flere ressourcer i en periode,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere