Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk-kinesisk turistsamarbejde bliver en klar fordel for Danmark

Kinesiske turister
Arkivfoto Foto:

2017 er året, hvor Danmark og Kina indleder et turismesamarbejde, som officielt sættes i værk i morgen. Erhvervsminister Brian Mikkelsen forudser, at samarbejdet er til klar fordel for Danmark.

Den lille havfrue forlod i 2010 sit hjem på Langelinie for at søge østpå. Her fandt hun for en stund nye himmelstrøg på en verdensudstilling i den kinesiske storby Shanghai. Kineserne er nemlig vilde med dansk kultur, lyder det.

Og de er ikke blevet trætte af det danske endnu. Erhvervsminister Brian Mikkelsen er i øjeblikket i gang med en større diplomatisk charmeoffensiv i Kina for at forhandle aftaler på plads om et dansk-kinesisk samarbejde på turismeområdet og handelsområdet.

»Kinas økonomi er meget attraktiv. Sidste år rejste 120 mio. kinesere til udlandet, så det er klart noget, vi gerne vil have del i. Vi satser på, at få 25% flere turister i løbet af turismeåret, som vi åbner for i morgen,« siger Brian Mikkelsen.


Billede

Erhvervsministerens besøg i Kina strækker sig over flere dage og kommer til at involvere en masse møder samt et besøg i Den Forbudte By. Og den eventuelle gevinst ved fremadrettet i 2017 at rette blikket mod Kina er ganske stor. En gennemsnitlig turist i Danmark bruger 1700 kr. pr. døgn. I 2016 havde kineserne 160.000 overnatninger i Danmark, og det tal vil man gerne forstørre med hele 100.000 overnatninger.

I VisitDenmark ser man frem til samarbejdet, der står til at blive en god forretning for Danmark. Flemming Bruhn, der er direktør for økonomi og administration har store planer for 2017.

Tirsdag - Lego

»På grund af turismeåret, får vi en masse muligheder for at brande Danmark. Det har længe været en del af vores strategi, at få kineserne til at forstå, at Danmark har noget mere at byde på. Vi vil gerne have dem til at opleve nye sider, de ikke har set før og fortælle dem, at der er mere end København,« siger han.

Flemming Bruhn har ambitioner om, at der skal ske en markant stigning i brandingen af Danmark i Kina. Det skal bl.a. ske ved, at vise film og serier om Danmark på kinesiske TV-kanaler.

titel

»Vi skal have omtale i kinesiske medier til en værdi af minimum 30 millioner kroner og over en toårig periode, skal vi have kineserne til at blive i længere tid.
I gennemsnit er de kun i Danmark i halvanden dag, men vi vil gerne have, at de bliver i to dage, da det vil øge omsætningen markant,« siger han.

Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen er det stadig de samme ting vi skal lokke kineserne med, og den danske kultur er her et kardinalpunkt for at få de østlige turister på besøg.

»Kineserne kender HC Andersen, så det er tit den første krog til at få vækket deres interesse. Derfor skal vi spille på dét, men også lægge en masse andre ting til,« siger han.

CHINA-ECONOMY-EXPORTS

Er der ikke grænser for, hvor mange havfruer man kan sende til Kina?

»Vi skal ikke kun sende havfruer. Vi har i Danmark en masse styrkepositioner, som vi kan benytte os af. Den samarbejdsaftale jeg laver handler ikke kun om turisme, men også om skibsbygning, hvor vi kan tilbyde kineserne nogle løsninger, som de kan lære en masse af,« siger Brian Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen